Hide metadata

dc.date.accessioned2019-08-29T05:36:27Z
dc.date.available2019-08-29T05:36:27Z
dc.date.created2018-10-30T16:37:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationOlsen, Rolf Vegar Björnsson, Julius Kristjan . Fødselsmåned og skoleprestasjoner. Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser. 2018, 76-93 Universitetsforlaget
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69675
dc.description.abstractI Norge går alle barn født det samme året på samme klassetrinn, med veldig få unntak. Dette betyr at forskjell i alder kan være bortimot tolv måneder på det samme trinnet. I idrett og utdanning viser eksisterende litteratur at generelt presterer de eldste på trinnet vesentlig bedre enn de yngste. Hensikten med denne studien er å bruke norske data fra TIMSS og PISA gjennom 20 år for å se om denne effekten (relativ alderseffekt – RAE) har endret seg over tid, og hvordan den varierer etter klassetrinn og alder. Studien bruker en såkalt regresjons-diskontinuitetsanalyse for å se på effekten over to klassetrinn, og resultatene indikerer at effekten er omtrent 60 % av effekten av et helt skoleår. RAE er to ganger større blant de yngste elevene (4. og 5. trinn) enn de eldste (8. og 9. trinn), men analysene viser at forholdet mellom effekten av et år på skolen og RAE er den samme i begge aldersgruppene. Resultatene er diskutert, og diverse implikasjoner av dem er omtalt.
dc.description.abstractFødselsmåned og skoleprestasjoner
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleFødselsmåned og skoleprestasjoner
dc.typeChapter
dc.creator.authorOlsen, Rolf Vegar
dc.creator.authorBjörnsson, Julius Kristjan
cristin.unitcode185,18,7,0
cristin.unitnameCentre for Educational Measurement
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1625098
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser&rft.spage=76&rft.date=2018
dc.identifier.startpage76
dc.identifier.endpage93
dc.identifier.pagecount224
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/9788215030067-2018-05
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72821
dc.subject.nviVDP::Pedagogiske fag: 280
dc.type.documentBokkapittel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn978-82-15-03006-7
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69675/2/4_foedselsmaaned_og_skoleprestasjoner.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.btitleTjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International