dc.date.accessioned | 2019-08-29T05:36:27Z | |
dc.date.available | 2019-08-29T05:36:27Z | |
dc.date.created | 2018-10-30T16:37:28Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Olsen, Rolf Vegar Björnsson, Julius Kristjan . Fødselsmåned og skoleprestasjoner. Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser. 2018, 76-93 Universitetsforlaget | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/69675 | |
dc.description.abstract | I Norge går alle barn født det samme året på samme klassetrinn, med veldig få unntak. Dette betyr at forskjell i alder kan være bortimot tolv måneder på det samme trinnet. I idrett og utdanning viser eksisterende litteratur at generelt presterer de eldste på trinnet vesentlig bedre enn de yngste. Hensikten med denne studien er å bruke norske data fra TIMSS og PISA gjennom 20 år for å se om denne effekten (relativ alderseffekt – RAE) har endret seg over tid, og hvordan den varierer etter klassetrinn og alder. Studien bruker en såkalt regresjons-diskontinuitetsanalyse for å se på effekten over to klassetrinn, og resultatene indikerer at effekten er omtrent 60 % av effekten av et helt skoleår. RAE er to ganger større blant de yngste elevene (4. og 5. trinn) enn de eldste (8. og 9. trinn), men analysene viser at forholdet mellom effekten av et år på skolen og RAE er den samme i begge aldersgruppene. Resultatene er diskutert, og diverse implikasjoner av dem er omtalt. | |
dc.description.abstract | Fødselsmåned og skoleprestasjoner | |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Universitetsforlaget | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Fødselsmåned og skoleprestasjoner | |
dc.type | Chapter | |
dc.creator.author | Olsen, Rolf Vegar | |
dc.creator.author | Björnsson, Julius Kristjan | |
cristin.unitcode | 185,18,7,0 | |
cristin.unitname | Centre for Educational Measurement | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
dc.identifier.cristin | 1625098 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser&rft.spage=76&rft.date=2018 | |
dc.identifier.startpage | 76 | |
dc.identifier.endpage | 93 | |
dc.identifier.pagecount | 224 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.18261/9788215030067-2018-05 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-72821 | |
dc.subject.nvi | VDP::Pedagogiske fag: 280 | |
dc.type.document | Bokkapittel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.isbn | 978-82-15-03006-7 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69675/2/4_foedselsmaaned_og_skoleprestasjoner.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
cristin.btitle | Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser | |