Hide metadata

dc.contributor.authorHauge, Sindre Kleiva
dc.date.accessioned2019-08-28T23:46:23Z
dc.date.available2019-08-28T23:46:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHauge, Sindre Kleiva. Kjennetegn ved virksomheter som gjennomfører kryss-bransje innovasjon – En kvantitativ studie av virksomheter i Norge. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69660
dc.description.abstractFallende oljepriser har medført et behov for økonomisk restrukturering av Vestlandet (Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane). Det innebærer at virksomheter må finne markeder innenfor andre bransjer hvor de kan selge sine produkter eller løsninger. En slik prosess kan omtales som kryss-bransje innovasjon eller på engelsk som cross-industry innovation. Dette er prosessen hvor eksisterende løsninger fra andre bransjer blir overført til å møte behovene til virksomhetens nåværende marked eller produkter, eller at en tar egne løsninger og overfører dem til eksterne bransjer (Enkel & Gassmann, 2010). Hensikten til studien er å kartlegge hva som kjennetegner virksomheter som gjennomfører kryss-bransje innovasjon. Studien skal også kartlegge hvilke kjennetegn som påvirker om virksomheter gjennomfører kryss-bransje innovasjon til beslektede eller ubeslektede bransjer. For å kartlegge kjennetegnene analyseres Lederundersøkelsen 2018, som er en spørreundersøkelse besvart av 1201 virksomhetsledere i Norge. Studien anvender en kvantitativ tilnærming hvor det gjennomføres lineær-, tobit- og logistisk-regresjonsanalyser. Resultatene viser at mindre virksomheter gjennomfører kryss-bransje innovasjon oftere enn hva større virksomheter gjør. Virksomheter som har utført innovasjon har større sannsynlighet for å gjennomføre kryss-bransje innovasjon i forhold til de virksomheter som ikke har utført innovasjon. Større grad av samarbeid og åpen innovasjonstankegang har også en positiv påvirkning på hvorvidt virksomheter gjennomfører kryss-bransje innovasjon. Videre viser resultatene at mindre virksomheter i større grad gjennomfører kryss-bransje innovasjon til ubeslektede bransjer. Store virksomheter og virksomheter som har utført innovasjon gjennomfører kryss-bransje innovasjon i større grad til beslektede bransjer.nob
dc.description.abstractDecreasing oil prices has brought a need of economic restructuring of Western Norway (Rogaland, Hordaland and Sogn og Fjordane). This implies that firms must find new markets within other industries to sell their products and solutions. Such a process can be described as cross-industry innovation. This is the process where existing solutions from other industries are transferred to meet the needs of the firm’s current market or products, or that a firm transfers its own solutions to external industries (Enkel & Gassmann, 2010). The purpose of this master thesis is to study what characterizes firms that conduct cross-industry innovation. In addition to this, we also study what characterizes firms that conduct cross-industry innovation to related or unrelated industries. To map out the characteristics, we use data gathered from the survey Lederundersøkelsen 2018, which is a survey answered by 1201 firm leaders in Norway. The study uses a quantitative approach where linear-, tobit- and logistic-regression are conducted. The results show that smaller firms conduct cross-industry innovation more frequently in comparison to larger firms. Firms that have carried out an innovation have a larger probability of conducting cross-industry innovation in comparison to firms that have not carried out an innovation. Greater degree of collaboration and open innovation thinking also have a positive impact on whether firms conduct cross-industry innovation. Furthermore, the results show that smaller firms more often conduct cross-industry innovation to unrelated industries. Large firms and firms that have carried out an innovation, to a greater extent, conduct cross-industry innovation to related industries.eng
dc.language.isonob
dc.subjectKryss-bransje innovasjon
dc.subjectKognitiv avstand
dc.subjectCross-industry innovation
dc.subjectCognitive distance
dc.titleKjennetegn ved virksomheter som gjennomfører kryss-bransje innovasjon – En kvantitativ studie av virksomheter i Norgenob
dc.title.alternativeWhich firms do cross-industry innovation? – A quantitative study of firms in Norwayeng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2019-08-28T23:46:23Z
dc.creator.authorHauge, Sindre Kleiva
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72807
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69660/1/x_final_Masteroppgave_220519_SindreHauge_JakobManne.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata