Hide metadata

dc.contributor.authorSaxebøl, Ragnhild
dc.date.accessioned2019-08-21T23:46:48Z
dc.date.available2019-08-21T23:46:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSaxebøl, Ragnhild. Profesjonelle samtaler i lærerteam hvor elevdata diskuteres. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69312
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ studie som har undersøkt hva som karakteriserer profesjonelle samtaler i lærerteam hvor elevdata diskuteres. Sosiokulturell teori (Dysthe, 2001) og aktivitetsteori (CHAT) (Engeström, 1999) er brukt som teoretisk rammeverk. Utgangspunktet for forskningen er lydopptak og observasjon av lærerteam på to ulike barneskoler. Studien viser at arbeid i team er en etablert praksis ved de to skolene. Møtene har til dels vært preget av en løs struktur med få regler og deltakerne kan ha ulik kunnskap og kulturell forståelse for oppgavene som gis. Elevenes faglige utvikling synes likevel å være målet med samtalene i alle teamene, men møtene resulterer i liten grad i mål for videre praksis. Funn viser at jo klarere hensikten med arbeidet er, dess større er forståelsen for aktiviteten, og man lærer av hverandre og utvikler felles kunnskap. Det vil være et lederansvar å følge opp dette og sørge for kvalitet i lærersamarbeidet. Nyere forskning viser at det å lede lærernes læring og utvikling gir bedre læringsmiljø for elevene (Robinson, 2014; Skedsmo & Mausethagen, 2016). Ved å organisere lærerteam med fokus på å diskutere elevdata, vil skolen kunne etablere en sterk kollektiv praksis med fokus på elevenes læringsutbytte som er skolens kjerneoppgave. Skoleledelsen må etablere en klar forventning til slike møter og lærerne må trenes opp til å arbeide datainformert når de samtaler om elevdata. Det diskuteres og det sammenliknes, men man må ha en klarere struktur på hva som skal forbedres. Det må også settes fokus på hvordan beslutninger skal legitimeres (Skedsmo og Mausethagen, 2016). Ledere må være oppmerksomme på at når lærerteam opprettes, så vil det være behov for å lage strukturer som gjør at lærerne har en klar hensikt med arbeidet i læringsfellesskapet. Det kan også være hensiktsmessig at ledelsen deltar i eller besøker teamene for å se hvordan det går. En implikasjon for ledelse vil være hvordan de løfter noe av det som foregår i teamene opp i praksisfellesskapet til hele skolen. Studien kan være et bidrag til forståelse for hvordan et læringsfelleskap fungerer. Den vil også være en indikator på hvordan lærere arbeider datainformert. Studien viser at forståelse for hensikten med samtalene som foregår i teammøtene er avgjørende for resultatet. Disse aspektene vil være en viktig implikasjon for ledelse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleProfesjonelle samtaler i lærerteam hvor elevdata diskuteresnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-08-22T23:47:04Z
dc.creator.authorSaxebøl, Ragnhild
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72432
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69312/1/2019--MASTEROPPGAVE--Ragnhild-Saxeb-l.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata