Hide metadata

dc.contributor.authorHilling, Anders
dc.date.accessioned2019-08-16T23:45:57Z
dc.date.available2019-08-16T23:45:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHilling, Anders. Det nye Arbeiderpartiet - Norsk Monitors betydning for moderniseringen av Arbeiderpartiet mellom 1986 og 1987. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69150
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg moderniseringen av Arbeiderpartiet på slutten av 80-tallet. I denne prosessen var Norsk Monitor(NM) sentral. NM er en avansert markedsundersøkelse som måler verdiene til velgere. Oppgaven bruker teoretiske modeller rundt modernisering av politikken for å analysere de empiriske funnene. Empirien består av kvalitative intervjuer og et strateginotat laget av Arbeiderpartiet for valgkampen i 1987. Et sentralt fenomen i denne empirien er firhetsdebatten som utløpte på to ulike måter, internt i Arbeiderpartiet og offentlig hvor den var rettet mot Høyre. Det viser seg at Arbeiderpartiets vei mot moderniteten ikke var så direkte og lineær som teoriene skal ha det til. I denne oppgaven blir også moderne politisk markedsføring problematisert.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleDet nye Arbeiderpartiet - Norsk Monitors betydning for moderniseringen av Arbeiderpartiet mellom 1986 og 1987nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-08-16T23:45:56Z
dc.creator.authorHilling, Anders
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72298
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69150/1/Masteroppgave-i-historie---Anders-Hilling.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata