Hide metadata

dc.contributor.authorBerg, Barbro
dc.date.accessioned2019-08-08T23:46:56Z
dc.date.available2019-08-08T23:46:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBerg, Barbro. Grafisk notasjon i møte med amatørkor. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69026
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan grafisk notasjon kan gjøres tilgjengelig for amatørkor (som en av flere grupper med begrenset kjennskap til konvensjonell notasjon). Gjennom planlegging, gjennomføring og analyse av en egenprodusert konsert med koret LillCanto som forskningsobjekt har jeg belyst muligheter og utfordringer i den grafiske notasjonen. Jeg har avdekket og videreutviklet ulike verktøy innen grafisk notasjon gjennom analyse av verker og et teoretisk tilfang med tverrfaglig tilsnitt. Det har ført frem til nyskrevne verker som viste seg mulig for et amatørkor å bladlese og som ble fremført på konserten. Samtidig ble verkene brukt til å gi koret erfaringer med både kreativt arbeid, gleden ved musisering og samhandling gjennom musikk på nye måter. Koret fikk også nye perspektiver på hva musikk kan være og kanskje utviklet medlemmene økt interesse for moderne kunstmusikk.nob
dc.description.abstractThis study investigates various possibilities for the use of graphical notation with amateur choirs (one among serval musical groups with limited knowledge in conventional notation). I have planned and arranged a concert featuring the choir LillCanto in Lillestrøm outside Oslo and analysed their work with graphical notation. I have revealed and developed different tools within graphical notation through analyses of musical works and interdisciplinary investigations of the choir’s attitude and work towards graphical notation. This has led to the creation of some new works that turned out to be possible for an amateur choir to sing prima vista. The new works were performed on the concert, which lead the choir to experience new paths to creativity, the joy of making music and collaboration through music in new ways. The choir also achieved new perspectives on the nature of music. In addition, the choral members’ interest in and understanding of contemporary music seemed to increase.eng
dc.language.isonob
dc.subjectfordommer
dc.subjectmusikalske preferanser
dc.subjectmoderne kunstmusikk
dc.subjectgraphical notation
dc.subjectmetaforteori
dc.subjectKor-stand up
dc.subjectkomponering med amatører
dc.subjectconcert
dc.subjectvertikalitet
dc.subjectamatørkor
dc.subjectkor
dc.subjectHans Offerdal
dc.subjectfortrolighet
dc.subjectamateur choir
dc.subjectGisle Kverndokk
dc.subjectimprovisasjon
dc.subjectprima vista
dc.subjectGerhard Stäbler
dc.subjectny musikk
dc.subjectLillCanto
dc.subjectfeltarbeid
dc.subjectkomponering med ungdom
dc.subjectNew York-skolen
dc.subjectSigbjørn Remi Galåen
dc.subjectsamtidsmusikk
dc.subjectkryssmodalitet
dc.subjectspeilingsteori
dc.subjectidentitet
dc.subjectbladlesning
dc.subjectMorton Feldman
dc.subjectkomposisjon
dc.subjectIngrid Stige
dc.subjectCathy Berberian
dc.subjectLydjungel
dc.subjectcontemporary music
dc.subjectkomponering med barn
dc.subjectJohn Cage
dc.subjectElse Olsen Storesund
dc.subjectRoman Haubenstock-Ramati
dc.subjectGrafisk notasjon
dc.subjectselvoppfatning
dc.subjectJon Harthug
dc.subjectmultimodalitet
dc.subjectkomponistutøver
dc.subjectBjørn Morten Christophersen
dc.subjectfonetisk notasjon
dc.subjectsangteknikk
dc.subjectEarle Brown
dc.subjectverktøy komponering
dc.subjectorienteringsmetafor
dc.subjecttegneserie
dc.subjectdeltakende observatør
dc.subjectmusikalsk ledelse
dc.subjectholdningsendring
dc.subjectavantgarde
dc.subjectledelse
dc.subjectspeilnevroner
dc.subjectHildegunn Hovde
dc.subjectmetaforer
dc.subjectkonsert
dc.subjectchoir
dc.subjectgruppepsykologi
dc.subjectverbal notasjon
dc.subjectJoan La Barbara
dc.subjectmimetic hypothesis
dc.titleGrafisk notasjon i møte med amatørkornob
dc.title.alternativeGraphical notation and amateur choirseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-08-09T23:45:46Z
dc.creator.authorBerg, Barbro
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72176
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69026/11/MasterMUS4090BarbroBerg19.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata