Hide metadata

dc.contributor.authorSvendsen, Stine Andersland
dc.date.accessioned2019-08-08T23:46:53Z
dc.date.available2019-08-08T23:46:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSvendsen, Stine Andersland. Musikk i barnehagen - mer enn bare moro. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69023
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å belyse de positive erfaringene barnehageansatte opplever ved bruk av sang, musikk og annen musikalsk aktivitet i barnehagen. Det er også ønskelig å sette søkelys på ulike utfordringer og hindringer knyttet til bruk av musikalsk aktivitet i barnehagen. Forskningen i denne masteroppgaven viser at hvordan barnehageansatte oppfatter og opplever bruk av musikalsk aktivitet i barnehagen, er avhengig av flere forskjellige faktorer; utdanning, interesse, indre og ytre motivasjon, oppfatning av musikalitet og hva man legger i selve begrepet musikk. Flere av de nevnte faktorer kan også knyttes til opplevelser av utfordringer og hindringer i møte med musikalsk aktivitet. Oppgaven bygger på teori hentet fra musikkvitenskap, musikkpsykologi, musikkpedagogikk og småbarnspedagogikk. Empirien er samlet gjennom kvalitative forskningsintervjuer med fem barnehageansatte, fra tre forskjellige barnehager.nob
dc.description.abstractThe aim of this paper is to draw attention to positive experiences regarding use of song, music and other forms of musical activity in kindergartens. It also seeks to accentuate challenges and obstacles that employees may experience concerning musical activity. The research conducted in this master thesis shows that kindergarten teachers` use of musical activities in kindergartens depends on many factors: Their education, interests, beliefs concerning musicality and definitions of music in itself or music as a term. Several of these factors also have an impact on the challenges and obstacles that employees experience in their use of musical activity. The underlying theory is obtained from different disciplines, such as; musicology, music psychology, music education, and early childhood education. The empirical findings are drawn from qualitative research interviews with five employees, from three different kindergartens.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMusikk i barnehagen - mer enn bare moronob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-08-09T23:45:45Z
dc.creator.authorSvendsen, Stine Andersland
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72173
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69023/1/Musikk-i-barnehagen-mer-enn-bare-moro.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata