dc.contributor.author | Svendsen, Stine Andersland | |
dc.date.accessioned | 2019-08-08T23:46:53Z | |
dc.date.available | 2019-08-08T23:46:53Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Svendsen, Stine Andersland. Musikk i barnehagen - mer enn bare moro. Master thesis, University of Oslo, 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/69023 | |
dc.description.abstract | Målet med denne oppgaven er å belyse de positive erfaringene barnehageansatte opplever ved bruk av sang, musikk og annen musikalsk aktivitet i barnehagen. Det er også ønskelig å sette søkelys på ulike utfordringer og hindringer knyttet til bruk av musikalsk aktivitet i barnehagen. Forskningen i denne masteroppgaven viser at hvordan barnehageansatte oppfatter og opplever bruk av musikalsk aktivitet i barnehagen, er avhengig av flere forskjellige faktorer; utdanning, interesse, indre og ytre motivasjon, oppfatning av musikalitet og hva man legger i selve begrepet musikk. Flere av de nevnte faktorer kan også knyttes til opplevelser av utfordringer og hindringer i møte med musikalsk aktivitet. Oppgaven bygger på teori hentet fra musikkvitenskap, musikkpsykologi, musikkpedagogikk og småbarnspedagogikk. Empirien er samlet gjennom kvalitative forskningsintervjuer med fem barnehageansatte, fra tre forskjellige barnehager. | nob |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to draw attention to positive experiences regarding use of song, music and other forms of musical activity in kindergartens. It also seeks to accentuate challenges and obstacles that employees may experience concerning musical activity. The research conducted in this master thesis shows that kindergarten teachers` use of musical activities in kindergartens depends on many factors: Their education, interests, beliefs concerning musicality and definitions of music in itself or music as a term. Several of these factors also have an impact on the challenges and obstacles that employees experience in their use of musical activity. The underlying theory is obtained from different disciplines, such as; musicology, music psychology, music education, and early childhood education. The empirical findings are drawn from qualitative research interviews with five employees, from three different kindergartens. | eng |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Musikk i barnehagen - mer enn bare moro | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2019-08-09T23:45:45Z | |
dc.creator.author | Svendsen, Stine Andersland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-72173 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69023/1/Musikk-i-barnehagen-mer-enn-bare-moro.pdf | |