Hide metadata

dc.contributor.authorBerthelsen, Iselin
dc.date.accessioned2019-07-16T23:46:17Z
dc.date.available2019-07-16T23:46:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBerthelsen, Iselin. Gaming på godt og vondt - Et kulturpsykologisk perspektiv på gaming som fritidsaktivitet. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/68708
dc.description.abstractOppgaven ser på sentrale problemstillinger som har vært reist i forskning på videospill og drøfter gaming i et kulturpsykologisk perspektiv. Problemfokuserte forståelser av gaming legger ofte til grunn en bekymring rundt videospill, og videospill har i forskning og samfunnet forøvrig blitt oppfattet som et «problem». Den problemfokuserte bekymringstematikken er spesielt knyttet til unge gutter. Oppgavens formål er å se nærmere på hvilke problemstillinger som har vært sentrale i forskning på gaming og se disse i lys av rådende forståelser av unge gutter som har gaming som fritidsaktivitet. Oppgaven gir et overblikk over forskningsfeltet rundt gaming og bruker kulturpsykologisk teori for å løfte frem hvilke forståelser av ungdomstiden som ligger til grunn for spørsmål som stilles i forskningen og bekymring rundt unge som gamer generelt. Gjennom å drøfte forståelser av gaming som kommer til uttrykk i forskningsfeltet og dagsaktuell debatt i lys av kulturpsykologisk perspektiv, søker jeg i oppgaven å utvide forståelsen av gaming og unge som gamer. I veldig mange sammenhenger blir det å ha gaming som fritidsinteresse sett som noe problematisk. Oppgaven tar sikte på å tilby andre forståelser og løfte frem gaming og den som gamer på en ikke-fordømmende og mer nyansert måte enn det som ofte ligger til grunn når gaming som fritidsaktivitet blir tematisert. Dette er viktig kunnskap for psykologer som møter unge som har gaming som fritidsinteresse, og foreldre, lærere og andre som bekymrer seg for disse unge. En nyansert forståelse av gaming viser at gaming ikke kan forstås som enten negativt eller positivt, og vi skal være varsomme med å være bekymret for alt som kan gå galt med unge. En bred tilnærming som ikke bare ser gaming som negativt er nødvendig for å komme i dialog med unge og foreldrene deres. Merknad: Oppgaven inneholder spoilers for videospillet Red Dead Redemption 2.nob
dc.language.isonob
dc.subjectkulturpsykologi
dc.subjectgaming
dc.subjectvideospill
dc.titleGaming på godt og vondt - Et kulturpsykologisk perspektiv på gaming som fritidsaktivitetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-07-16T23:46:17Z
dc.creator.authorBerthelsen, Iselin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-71851
dc.type.documentHovedoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/68708/8/Hovedoppgave-09-04-19.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata