Hide metadata

dc.date.accessioned2019-05-08T13:52:23Z
dc.date.available2019-05-08T13:52:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/67918
dc.description.abstractAvhandlingen er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk. Det overordnede formålet med studien er å utvikle nye perspektiver og ny kunnskap om forhold som påvirker personalets praksiser for å støtte barn med autisme til sosial deltakelse, i barnehagens uformelle miljø. Undersøkelsen har et kryssnasjonalt perspektiv, og to norske og en engelsk barnehage, med ett barn med autisme og deres personal i hver barnehage, deltar i case-studien. Metoder som brukes for å undersøke fenomenet er deltakende observasjon, videoobservasjon, intervju med barnehagelærere og foreldre, og fokusgruppeintervju med personalet. Kemmis et al. sin teori om ‘praksisarkitekturer’ brukes for å undersøke den overordnede problemstillingen: Hvordan kan praksisarkitekturene skape muligheter eller begrensninger for personalets praksiser for å støtte barn med autisme til sosial deltakelse i barnehagens uformelle hverdagsliv? Funn fra tre delstudier bidrar til å belyse problemstillingen. På bakgrunn av funnene konstrueres tre ulike praksiser i avhandlingen; den relasjonelle, den ambivalente og den instruerende praksisen. Resultatene tyder på at når personalet har en felles pedagogisk plattform, en helhetlig praksis og en felles kunnskapsutvikling der barnet fortolkes positivt, er det forhold som skaper bevissthet hos personalet om praksisen. På den andre siden ser det ut som at når den pedagogiske plattformen er inkonsistent, ufleksibel og fokuserer på den voksnes rolle i barnets læring, er det forhold som kan føre til lav bevissthet hos personalet på sine praksiser for å støtte barnet til sosial deltakelse. Studien konkluderer med at for å fremme sosial deltakelse for barn med autisme, må personalets praksiser være bevisste og informerte, der personalet bruker tid på å utvikle positive relasjoner til barnet, i barnehagens uformelle miljø. Kunnskapen som utvikles i avhandlinga kan bidra til økt forståelse for hvordan ulike praksiser for å støtte barn med autisme utvikles, og for hvordan praksisene kan skape forutsetninger for hvordan barn med autisme deltar sosialt og utvikler seg.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.relation.haspartPaper I: Olsen, Kathrin; Croydon, Abigail; Olson, Maria; Jacobsen, Karl Henry; Pellicano, Elisabeth (2018). Mapping inclusion of a child with autism in mainstream kindergarten: How can we move towards more inclusive practices. International Journal of Inclusive Education. DOI: 10.1080/13603116.2018.1441914. The paper is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1441914
dc.relation.haspartPaper II: Olsen, Kathrin; Croydon, Abigail; Jacobsen, Karl Henry; Pellicano, Elizabeth. Teachers’ support of the participation of autistic children in kindergarten – A multiple case study approach. European Journal of Special Needs Education. To be published. The paper is not available in DUO awaiting publishing.
dc.relation.haspartPaper III: Olsen, Kathrin; Croydon, Abigail (2018) Practices of support for children with autism in kindergarten: Exploring the ‘sayings’ of teachers. In: Smith, K. (2018) Norsk og Internasjonal lærerutdanningsforskning 2018. Fagbokforlaget. Bergen, s. 109-128. The paper is included in the thesis with permission from the publisher.
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/13603116.2018.1441914
dc.titlePersonalets praksiser for å støtte barn med autisme til sosial deltakelse i barnehagens uformelle miljø: En kritisk fortolkende case-studie med et kryssnasjonalt perspektiven_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorOlsen, Kathrin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-71081
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/67918/1/PhD-KathrinOlsen-2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata