Hide metadata

dc.contributor.authorEllefsen, Jenny Sandmo
dc.date.accessioned2019-03-22T23:45:48Z
dc.date.available2019-03-22T23:45:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationEllefsen, Jenny Sandmo. Nikolai Astrup for nye øyne. En analyse av utstillingen Nikolai Astrup: Painting Norway. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/67367
dc.description.abstractVåren 2016 ble utstillingen Nikolai Astrup: Painting Norway vist ved Dulwich Picture Gallery i London. Dette var første gang Nikolai Astrup ble vist på en soloutstilling utenfor Norden, og initiativtaker var Sparebankstiftelsen DNB. Stiftelsen hadde noen år tidligere kjøpt inn en betydelig samling av Astrups verk, og mente tiden var moden for å lansere og aktualisere kunstneren for et internasjonalt publikum. I denne oppgaven ønsker jeg å finne ut hvilke argumenter som fremmes for at nettopp Nikolai Astrup er relevant for innpass i en internasjonal kunstkanon. Problemstillingen formuleres i spørsmålet: hva slags kunsthistorisk kontekst argumenterer utstillingen Nikolai Astrup: Painting Norway for at Nikolai Astrup skal tolkes i? Problemstillingen besvares gjennom en utstillingsanalyse som fokuserer på hvordan utstillingen, gjennom visuelle og tekstlige argumenter, forsøker å påvirke publikums oppfatning av en kunstner de ikke har kjennskap til fra tidligere. Først foretas en analyse av utstillingens visuelle utforming, oppheng og regi. Deretter studeres de skriftlige paratekstene og argumentene som fremmes i disse. Til slutt ses utstillingen i sammenheng med andre utstillinger i samme sjanger, anmeldelser, og det studeres hvorvidt utstillingen endrer karakter i møte med det norske og det tyske publikum. Analysens konklusjoner er at utstillingen i hovedsak benytter seg av Astrups internasjonale inspirasjonskilder, i form av samtidige, europeiske kunstnere, for å karakterisere og kontekstualisere hans arbeider. Astrup framstilles som en internasjonalt bevisst og nyskapende kunstner. Men dette reflekterer ikke nødvendigvis rådende verdier i dagens europeiske, eller britiske, kunstsyn, da det i denne studien også avdekkes hvordan selve utstillingsformatet påvirker hvordan en slik utstilling finner form: Museets profil, soloutstillingens format, nedslagsfeltets allerede eksisterende fortolkningsgrunnlag, og forventninger skapt av rådende oppfatninger om nordisk kunst og kultur, er faktorer som begrenser hvordan kunsten vises, men som også kan åpne for nye fortolkningsmuligheter. Studien konkluderer med å argumentere for at vi, gjennom å studere hvordan kunst formidles gjennom utstillinger, kan skape økt forståelse for hva vi ser på som gode kvaliteter ved kunst, og hvorvidt disse verdigrunnlagene endres når en kunstner skal lanseres internasjonalt.nob
dc.language.isonob
dc.subjectutstillingsanalyse
dc.subjectutstilling
dc.subjectNikolai Astrup
dc.titleNikolai Astrup for nye øyne. En analyse av utstillingen Nikolai Astrup: Painting Norwaynob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-03-22T23:45:48Z
dc.creator.authorEllefsen, Jenny Sandmo
dc.identifier.urnURN:NBN:no-70547
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/67367/1/Astrup-master_Ellefsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata