dc.contributor.author | Greiner, Yngvild Solberg | |
dc.date.accessioned | 2019-03-22T23:45:42Z | |
dc.date.available | 2019-03-22T23:45:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Greiner, Yngvild Solberg. Kunstplyndringer og restitusjonskrav. To casestudier fra andre verdenskrig der kravene er rettet mot et museum og en kunstsamler i Norge. Master thesis, University of Oslo, 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/67364 | |
dc.description.abstract | Temaet for avhandlingen er restitusjonskrav i Norge knyttet til kunstplyndringer som skjedde under annen verdenskrig. Oppgaven tar utgangspunkt i to casestudier. Den første saken gjelder bildet Badende Pike av Edvard Munch, og kravet ble rettet mot en privat kunstsamler. Det andre saken ble rettet mot Henie Onstad kunstsenter og gjaldt Matisse-bildet Blå kjole i okergul lenestol. Med utgangspunkt i disse sakene vil oppgaven drøfte offentlige og private samlingers møte med restitusjonskrav i Norge, herunder utfordringer knyttet til proveniensundersøkelser av kunst som ble plyndret under annen verdenskrig. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Kunstplyndringer og restitusjonskrav. To casestudier fra andre verdenskrig der kravene er rettet mot et museum og en kunstsamler i Norge | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2019-03-22T23:45:41Z | |
dc.creator.author | Greiner, Yngvild Solberg | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-70543 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/67364/7/Kunstplyndringer-og-restitusjonskrav.pdf | |