Hide metadata

dc.contributor.authorGreiner, Yngvild Solberg
dc.date.accessioned2019-03-22T23:45:42Z
dc.date.available2019-03-22T23:45:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationGreiner, Yngvild Solberg. Kunstplyndringer og restitusjonskrav. To casestudier fra andre verdenskrig der kravene er rettet mot et museum og en kunstsamler i Norge. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/67364
dc.description.abstractTemaet for avhandlingen er restitusjonskrav i Norge knyttet til kunstplyndringer som skjedde under annen verdenskrig. Oppgaven tar utgangspunkt i to casestudier. Den første saken gjelder bildet Badende Pike av Edvard Munch, og kravet ble rettet mot en privat kunstsamler. Det andre saken ble rettet mot Henie Onstad kunstsenter og gjaldt Matisse-bildet Blå kjole i okergul lenestol. Med utgangspunkt i disse sakene vil oppgaven drøfte offentlige og private samlingers møte med restitusjonskrav i Norge, herunder utfordringer knyttet til proveniensundersøkelser av kunst som ble plyndret under annen verdenskrig.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKunstplyndringer og restitusjonskrav. To casestudier fra andre verdenskrig der kravene er rettet mot et museum og en kunstsamler i Norgenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-03-22T23:45:41Z
dc.creator.authorGreiner, Yngvild Solberg
dc.identifier.urnURN:NBN:no-70543
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/67364/7/Kunstplyndringer-og-restitusjonskrav.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata