Hide metadata

dc.contributor.authorTekleyes, Gelila Teshome
dc.date.accessioned2019-03-14T23:47:29Z
dc.date.available2019-03-14T23:47:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationTekleyes, Gelila Teshome. Selvregulert læring hos elever på barneskolenivå. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/67276
dc.description.abstractBakgrunn og problemområde: Temaet for denne oppgaven er selvregulert læring (SRL), som generelt innebærer et sett av ferdigheter som benyttes for å kontrollere ulike aspekter ved egen læring (Zimmerman, 2011). I de siste 30 årene har SRL vært i fokus særlig i internasjonal utdanningsforskning på grunn av den viktige rollen den spiller for elevers skoleprestasjon. Fenomenet anses også som en relevant tverrfaglig kompetanse som bidrar til å gi elevene verktøy for å takle utfordringene i et kunnskapssamfunn som er i konstant endring. I Norge har temaet blitt adressert som et betydningsfullt satsingsområde som må vektlegges i opplæringen på tvers av ulike fag på alle utdanningsnivå (Norges offentlige utredninger, 2015). Dette pålegger lærere et ansvar, da de naturligvis blir ansett som den viktigste kilden for å støtte utviklingen av SRL hos sine elever. Men forskning viser at det er et gap mellom teori og lærerens klasseromspraksis, særlig når det gjelder å utvikle SRL hos yngre elever (Vandevelde et al., 2012; Dignath et al., 2008; Hopfenbeck, 2011). Denne oppgaven har som mål å undersøke eksisterende nasjonal og internasjonal litteratur for å belyse hvordan lærere kan støtte utviklingen av SRL hos elever på barneskolenivå, med fokus på lærerens rolle og klasseromspraksis. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan lærere støtte utviklingen av selvregulert læring hos barneskoleelever? Metode: Denne masteroppgaven bygger på en teoretisk og empirisk litteraturstudie. Oppgavens problemstilling blir dermed besvart ved å samle inn og vurdere relevant forskning på det aktuelle temaet. Det har blitt foretatt søk i anerkjente databaser, der resulterende litteratur blir anvendt for å belyse hvordan lærere kan støtte utviklingen av SRL hos elever på barneskolenivå. Hovedfunn og implikasjon: Resultatet viser at å støtte utviklingen av selvregulert læring tidlig i skoleårene har en positiv virkning på barneskoleelevers prestasjon, strategibruk og motivasjon. Resultatet viser også at utviklingen av SRL er sterkt påvirket av lærerens praksis og tilrettelegging av klasse- og læringsmiljø. Studiene belyser følgende elementer som læreren bør vektlegge for å støtte utviklingen av SRL hos elever, særlig i de første skoleårene: • Kvalitet i lærerens interaksjon og dialog med elevene som sikter på å synliggjøre prosesser i selvregulert læring. • Organisere undervisning og læringsaktiviteter som gir anledning til høy grad av elevinvolvering gjennom å gi elevene muligheten til å kontrollere og foreta valg om sin egen læringsprosess og prestasjon, være med på å planlegge læringsaktiviteter, øve seg på å sette opp mål for læring og evaluere eget og andres arbeid. • Under læringsaktiviteter bør lærere vektlegge kombinasjoner av ulike type strategier for å øke elevenes repertoar av disse. Lærere bør også fokusere på dialog som fremmer metakognitiv refleksjon om hvorfor, når og hvordan en anvender ulike strategier. • Gi gradert støtte gjennom stillasbygging av elevenes ferdigheter, tilpasse utfordringer som er innenfor den enkelte elevs proksimale utviklingssone, gi instrumentell støtte gjennom å oppmuntre, veilede, tilrettelegge, samt gi nyttige og konstruktive tilbakemeldinger, som vil fremme deres kapasitet til planlegging, oppgaveutføring, selvrefleksjon, kontroll og gradvis utvikling av ansvar for egen læring. Konklusjon: Barneskoleelever har forutsetningen for å starte prosessen med å utvikle selvregulert læring, men det krever en pedagogisk praksis der elevene får betydelig og kontinuerlig erfaring med mulighet for å observere kompetente modeller og praktisere ulike SRL-ferdigheter som å planlegge, sette læringsmål og evaluere seg selv. Lærerens rolle er å modellere, veilede, støtte, tilpasse innføring av strategier, tilrettelegge for samarbeid og felles utforsking, samt gi elevene mulighet og tid til refleksjon og diskusjon.nob
dc.language.isonob
dc.subjectLærerens rolle
dc.subjectBarneskoleelever
dc.subjectKognisjon
dc.subjectKlasseromskontekst
dc.subjectSelvregulert læring
dc.subjectMetakognisjon
dc.subjectMotivasjon
dc.titleSelvregulert læring hos elever på barneskolenivånob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-03-14T23:47:29Z
dc.creator.authorTekleyes, Gelila Teshome
dc.identifier.urnURN:NBN:no-70454
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/67276/1/Tekleyes-Masteroppgave-2018.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata