Hide metadata

dc.contributor.authorStieng, Inger Lise
dc.date.accessioned2019-03-14T23:45:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationStieng, Inger Lise. «Det er jo det faglige som du skal legge vekt på». Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/67174
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan andrespråkselever blir vurdert ved muntlig grunnskoleeksamen i norsk. I undersøkelsen belyses tre forskningsspørsmål. Ett om hvilke mål læreplanen i norsk har for muntlig språk som danner grunnlag for vurdering. Ett om andrespråkselevenes muntlige språk til norskeksamen, og ett om hvordan andrespråkselevers muntlige språk blir vurdert til eksamen i norsk muntlig. Materialet som oppgaven bygger på, er fra eksamen i norsk muntlig våren 2017. Det er samlet inn materiale fra 9 andrespråkselever som gjennomførte muntlig eksamen i norsk våren 2017. I tillegg til analyse og vurdering av elevenes språk til eksamen, er også lærernes faktiske vurdering av elevene og tilbakemeldingene til elevene etter fastsatt karakter, analysert og drøftet. Analysene av det innsamlede materialet bygger på teori om vurdering av muntlig språk, med særlig vekt på grammatikk, altså morfologi, syntaks og fonologi. Analysene beskriver andrespråkselevers grammatiske ferdigheter, læreres vurderingspraksis og læreplanens kompetansemål for norsk muntlig språk. Resultater kan tyde på at en gruppe andrespråkselever snakker norsk med et uforløst opplæringspotensial. Analysen av elevvurderingen, knyttet til disse ni elevers eksamen, viser at lærerne ikke kommenterer eller legger vekt på hvilken kvalitet språket har til eksamen når de fastsetter karakter. De legger verken vekt på hvorvidt språket holder høy grammatisk kvalitet eller lav kvalitet. Dette bekreftes i intervju med lærerne. Resultatene reiser spørsmål om andrespråkselever får en tilstrekkelige tilpasset opplæring i norsk muntlig språk. Og det kan også reises spørsmål om det er tilstrekkelig synlige mål i læreplanen for grammatikk. Oppgaven peker blant annet også på at grammatikken har betydning for kommunikative ferdigheter og at det er uttalte behov fra arbeidsliv og samfunnsliv om funksjonelle ferdigheter i muntlig språk.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title«Det er jo det faglige som du skal legge vekt på»nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-03-14T23:45:41Z
dc.creator.authorStieng, Inger Lise
dc.date.embargoenddate3019-11-16
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-70357
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/67174/1/ENDELIG-UTGAVE.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata