dc.contributor.author | Anchin, Konstantin | |
dc.date.accessioned | 2019-02-15T23:00:19Z | |
dc.date.available | 2019-02-15T23:00:19Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Anchin, Konstantin. Bompenger i Norge 1930-2017. Master thesis, University of Oslo, 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/66561 | |
dc.description.abstract | Bompenger er i dag en viktig veifinansieringskilde i Norge, et middel for å regulere trafikk i byer, samt motivasjon til å gå over til elbil. Denne oppgaven analyserer det offentlige bompengesystemet i Norge i perioden fra 1930 til 2017. Her får man svar på følgende spørsmål. Når og hvordan dukket de første bompengene opp i Norge? Hvordan klarte bompenger å utvikle seg fra brukerbetaling på én bro til et omfattende system for samferdselsfinansiering og regulering av trafikk i urbane strøk? Hvorfor ble bompenger allment akseptert på 1930-tallet og hvorfor har de senere skapt misnøye, konfrontasjon og politisk debatt i mediene? Oppgaven presenterer en kronologisk fremstilling av bompengesystemets utvidelse og drøfter separat endringer i lovverket, regjeringens syn på bompenger, rettsavgjørelser i norske domstoler angående bompenger og folkets aksept og motstand mot ordningen. I et eget kapittel analyseres bompengesystemet i Norge i lys av internasjonal praksis for bompengeoppkreving. Det viste seg at Norge skiller seg spesielt ut med hensyn til systemets omfang, høy andel av bompengefinansiering, velutviklet praksis og høy teknologisk kompetanse innenfor bompengesektoren. Blant kildene for masteroppgaven var Forhandlinger i Stortinget særlig sentral. Disse ble nøye gjennomgått for å lage en oversikt over alle vedtatte bompengeprosjekter i landet i perioden fra 1930 til 1980. Regjeringens meldinger til Stortinget om nasjonale transportplaner ble også anvendt. De ble lagt til grunn for vurdering av regjeringens holdning til bompenger. Avgjørelser fra norske domstoler var kilder for drøfting av rettspraksis som angår bompenger. I tillegg til dette dannet dokumenter fra Statens vegvesen utgangspunkt for forskningen. Nasjonalbibliotekets digitaliserte arkiv med norske aviser ble også benyttet som kilde i oppgaven. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | Norge | |
dc.subject | vegfinansiering | |
dc.subject | køprising | |
dc.subject | bompenger | |
dc.subject | vegprising | |
dc.title | Bompenger i Norge 1930-2017 | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2019-02-15T23:00:19Z | |
dc.creator.author | Anchin, Konstantin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-69766 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/66561/5/Masteroppgave-Konstantin-Anchin_H-st-2018.pdf | |