Hide metadata

dc.date.accessioned2019-02-15T10:16:26Z
dc.date.available2019-02-15T10:16:26Z
dc.date.created2018-10-04T09:01:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationGolden, Anne Steien, Guri Bordal . "Snakke med ved? Snakke med maskin?" Voksne flyktningers narrativer om norskopplæring. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2018, 12(3), 1-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/66538
dc.description.abstractI denne artikkelen har vi en talerfokusert tilnærming til det å lære språk i voksen alder. Målet vårt er å svare på en oppfordring fra flere forskere om at taleres egne erfaringer med og perspektiver på språkinnlæring bør komme fram i andrespråksforskningen. Fokuset vårt er rettet mot en gruppe voksne flyktninger fra Den demokratiske republikken Kongo, og vi ser på hvordan de opplevde den norskopplæringen de fikk som nyankomne til Norge. Et kjennetegn ved disse personene er at de er svært flerspråklige; de hadde allerede bred erfaring med å lære nye språk da de begynte å lære norsk. Vi har studert et utvalg narrativer der de forteller om sine erfaringer fra norskopplæring. Temaene for narrativene er kartlegging for kursplassering, lærernes kvalifikasjoner, antall timer per kurs og norskpraksis på arbeidsplass. Deltakerne stiller seg kritiske til flere aspekter ved den opplæringen de fikk. De fremstår som selvsikre språkinnlærere og framforhandler ulike identiteter. Narrativene gir et innblikk i disse personenes verden, deres egne behov og refleksjoner rundt norskopplæring for flyktninger. De minner oss på det mangfoldet av opplevelser som finnes blant målgruppen for andrespråksopplæring.en_US
dc.languageNO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.title"Snakke med ved? Snakke med maskin?" Voksne flyktningers narrativer om norskopplæringen_US
dc.title.alternativeNONorskNorwegian"Snakke med ved? Snakke med maskin?" Voksne flyktningers narrativer om norskopplæring
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorGolden, Anne
dc.creator.authorSteien, Guri Bordal
cristin.unitcode185,14,35,80
cristin.unitnameCenter for Multilingualism in Society across the Lifespan
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1617750
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge&rft.volume=12&rft.spage=1&rft.date=2018
dc.identifier.jtitleActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
dc.identifier.volume12
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage1
dc.identifier.endpage24
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5617/adno.5916
dc.identifier.urnURN:NBN:no-69737
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1504-9922
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/66538/2/Snakke%2Bmed%2Bved_Golden.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International