Hide metadata

dc.contributor.authorHøjdahl, Marianne Nordang
dc.date.accessioned2019-02-07T23:00:29Z
dc.date.available2019-02-07T23:00:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationHøjdahl, Marianne Nordang. Skoleledelse og læreplanarbeid. Hvordan ser skoleledere sin rolle i å lede det lokale arbeidet med læreplaner ved skolen?. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/66460
dc.description.abstractLæreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) har vært på tidspunktet for denne studien vært gjeldende i over 10 år. LK06 innebar mye nytt, blant annet en mer kompetanse- og målorientert måte å tenke opplæring på. Gjennom det lokale arbeidet med læreplaner skal skoler og lærere ivareta sitt profesjonelle handlingsrom til å velge arbeidsmåter, innhold og vurderingsformer som bidrar til at intensjoner og mål i LK06 realiseres. Forskning har vist at mange skoleledere og lærere opplever både muligheter og utfordringer i det lokale arbeidet med læreplaner. Forståelsene av og tilnærmingene til lokalt arbeid med læreplaner varierer, og det samme gjør opplevelsene av nytteverdi. Mens noen skoler ser muligheter og handlingsrom i arbeidet, har det ved andre skoler utviklet seg en mer negativ holdning. På nåværende tidspunkt står norske skoler overfor en fagfornyelse, en slags revitalisering av LK06, som vil innebære at nye læreplaner skal tas i bruk i skolen om få år. Med dette som utgangspunkt har vår studie undersøkt ledelse av lokalt arbeid med læreplaner i skolen. Hvordan forstår skoleledere lokalt arbeid med læreplaner? Hvordan ser de sin egen rolle i å lede arbeidet? Og sist, men ikke minst, hva ser de som viktige ledelsesaspekter når læreplaner skal implementeres i fremtiden? Vi har gjennomført en kvalitativ studie blant fire skoleledere i to ulike kommuner. Studien vår viser at det er både likheter og forskjeller mellom våre informanter. På tross av nokså like forståelser av det overordnede formålet med lokalt arbeid med læreplaner, har informantene ulike forståelser av hva lokalt arbeid med læreplaner mer konkret innebærer. Dermed har de hatt ulike tilnærminger til og erfaringer med arbeidet, og det varierer i hvilken grad de er positive til å ta fatt på fagfornyelsen. Med utgangspunkt i vår studie har vi utledet noen fellesnevnere for viktige ledelsesaspekter ved implementering av læreplaner. Vi argumenterer for verdien av at skoleledere har en teoretisk forankret tilnærming til lokalt arbeid med læreplaner og egen lederrolle. Videre mener vi at skoleeierrollen kan ha verdi når den utøves gjennom støtte og dialogbasert oppfølging, og at nasjonale myndigheter kan ha en viktig rolle i å tydeliggjøre intensjonene med lokalt arbeid med læreplaner. Ved å se vår empiri opp mot annen forskning, og å utforske problemstillingen vår med en kombinasjon av læreplanteori, implementeringsteori og teori om lederroller, håper vi å tilføre ny kunnskap og interessante perspektiver på et felt det i begrenset grad er forsket på tidligere.nob
dc.language.isonob
dc.subjectlokalt arbeid med læreplaner ledelse
dc.titleSkoleledelse og læreplanarbeid. Hvordan ser skoleledere sin rolle i å lede det lokale arbeidet med læreplaner ved skolen?nob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2019-02-07T23:00:29Z
dc.creator.authorHøjdahl, Marianne Nordang
dc.identifier.urnURN:NBN:no-69662
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/66460/1/Masteroppgave-ledelse-lokalt-arbeid-med-l-replaner.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata