dc.date.accessioned | 2019-01-08T11:32:01Z | |
dc.date.available | 2019-01-08T11:32:01Z | |
dc.date.created | 2018-08-20T13:54:59Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Kvernbekk, Tone . Evidensbasert pedagogisk praksis: Utvalgte kontroverser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2018, 4, 136-153 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/66097 | |
dc.description.abstract | Evidensbasert praksis (EBP) er en stor tematikk med forgreninger i mange retninger, for eksempel epistemologi, metode, normativitet, kausalitet, rom for skjønn, forskningens rolle overfor praksis, etc. Ikke overraskende er uenigheten stor. I denne artikkelen diskuterer jeg fire utvalgte kontroverser: Hva «basert» betyr, evidensbegrepet, instrumentalitet og standardisering av praksis. Det finnes naturligvis flere kontroverser, men nettopp i disse er det mange misforståelser ute og går. Artikkelen er tenkt å bidra til oppklaring av ulike misforståelser, men også til nødvendig nyansering og tvisyn om EBP.
Evidence-based practice (EBP) comprises a multitude of topics and has many ramifications, including epistemological, methodological, normative and ontological ones. Not surprisingly disagreement reigns. In this article I discuss four selected controversies: What “based” might mean, the concept of evidence, instrumentality, and the standardization of practice. These four are selected because they, as I see it, are the home of many misunderstandings. This article aims to help clarify matters, and to contribute to more nuanced discussions about EBP. | en_US |
dc.language | NO | |
dc.publisher | Nordic Open Access Scholarly Publishing / Cappelen Damm | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Evidensbasert pedagogisk praksis: Utvalgte kontroverser | en_US |
dc.title.alternative | NONorskNorwegianEvidensbasert pedagogisk praksis: Utvalgte kontroverser | |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Kvernbekk, Tone | |
cristin.unitcode | 185,18,1,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1603282 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk&rft.volume=4&rft.spage=136&rft.date=2018 | |
dc.identifier.jtitle | Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk | |
dc.identifier.volume | 4 | |
dc.identifier.startpage | 136 | |
dc.identifier.endpage | 153 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.23865/ntpk.v4.1153 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-68608 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/66097/4/1153-85-10075-1-10-20180814.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |