Hide metadata

dc.date.accessioned2019-01-08T11:32:01Z
dc.date.available2019-01-08T11:32:01Z
dc.date.created2018-08-20T13:54:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationKvernbekk, Tone . Evidensbasert pedagogisk praksis: Utvalgte kontroverser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2018, 4, 136-153
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/66097
dc.description.abstractEvidensbasert praksis (EBP) er en stor tematikk med forgreninger i mange retninger, for eksempel epistemologi, metode, normativitet, kausalitet, rom for skjønn, forskningens rolle overfor praksis, etc. Ikke overraskende er uenigheten stor. I denne artikkelen diskuterer jeg fire utvalgte kontroverser: Hva «basert» betyr, evidensbegrepet, instrumentalitet og standardisering av praksis. Det finnes naturligvis flere kontroverser, men nettopp i disse er det mange misforståelser ute og går. Artikkelen er tenkt å bidra til oppklaring av ulike misforståelser, men også til nødvendig nyansering og tvisyn om EBP. Evidence-based practice (EBP) comprises a multitude of topics and has many ramifications, including epistemological, methodological, normative and ontological ones. Not surprisingly disagreement reigns. In this article I discuss four selected controversies: What “based” might mean, the concept of evidence, instrumentality, and the standardization of practice. These four are selected because they, as I see it, are the home of many misunderstandings. This article aims to help clarify matters, and to contribute to more nuanced discussions about EBP.en_US
dc.languageNO
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishing / Cappelen Damm
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleEvidensbasert pedagogisk praksis: Utvalgte kontroverseren_US
dc.title.alternativeNONorskNorwegianEvidensbasert pedagogisk praksis: Utvalgte kontroverser
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorKvernbekk, Tone
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1603282
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk&rft.volume=4&rft.spage=136&rft.date=2018
dc.identifier.jtitleNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk
dc.identifier.volume4
dc.identifier.startpage136
dc.identifier.endpage153
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.23865/ntpk.v4.1153
dc.identifier.urnURN:NBN:no-68608
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2387-5739
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/66097/4/1153-85-10075-1-10-20180814.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International