Hide metadata

dc.date.accessioned2018-12-05T12:36:24Z
dc.date.available2018-12-05T12:36:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationEbeltoft, Nini . Skolelederes organisering av Lesson Study-arbeid. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2018, 102(1), 72-82
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/65879
dc.description.abstractHistorically, Lesson Study (LS) is considered a method for developing competence-based approaches to teaching and learning as part of elementary and secondary school practices. This research article is based on qualitative data and the study of implementations of LS in lower secondary schools, where school leadership is analysed in relation to LS work and the use of organisational resources. Emphasis is put on the work of organising, interpreting and implementing LS. Through analysis of empirical data from interviews and observations, two perspectives are discussed which illustrate different styles of leadership with associated perspectives, strategies and forms of organisation. Dissimilar, yet complementary styles and perspectives are depicted which provide insight to a multitude of organisational aspects, forms of collaboration and professional development reflecting leadership, interests and work performances. Historisk sett har Lesson Study (LS) vært en måte å drive skolebasert kompetanseutvikling på. Artikkelen viser hvordan forsøk på implementering av LS på et utvalg skoler påvirkes av skolelederes bruk av retoriske og organisatoriske redskaper og ressurser. Forskningsspørsmålet setter fokus på skoleledernes syn på og organisering av arbeidet ved utforsking, iverksetting og forankring av LS. Med utgangspunkt i et empirisk materiale diskuteres to perspektiver som anskueliggjør ulike ledelsesstrategier og former for organisering og ressursbruk. Det gir innsikt i hvordan aspekter som tid, samarbeidsfora og fagrettede prosesser påvirker deltakernes interesser og utførelse av arbeidet.en_US
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.subjectSkoleledelse
dc.subjectLesson Study
dc.subjectskolebasert kompetanseutvikling
dc.subjectungdomsskole
dc.subjectprogramimplementering
dc.titleSchool Leadership and the Organisation of Lesson Studyen_US
dc.typeJournal article
dc.creator.authorEbeltoft, Nini
cristin.unitcode185,34,20,0
cristin.unitnameHumSam-biblioteket
cristin.ispublishedtrue
dc.identifier.cristin1570096
dc.identifier.jtitleNorsk pedagogisk tidsskrift
dc.identifier.volume102
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage72
dc.identifier.endpage82
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2018-01-08
dc.identifier.urnURN:NBN:no-67852
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/65879/1/EnglishVersion_School_Leaders_Organisation_of_Lesson_Study_Work.Oversatt.Engelsk.NiniEbeltoft.03.12.18.pdf
dc.type.versionAcceptedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata