dc.contributor.author | Roittner, Katharina Anna | |
dc.date.accessioned | 2018-11-28T23:00:45Z | |
dc.date.available | 2018-11-28T23:00:45Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Roittner, Katharina Anna. Horse Power - promoting social competence development through equine-assisted learning A mixed methods study on the perception of equine-assisted learning's influence on adolescent social competence. Master thesis, University of Oslo, 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/65709 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: For mesteparten av menneskets historie har dyr spilt en viktig rolle (Kellert & Wilson, 1995). Derfor kan man anta at kontakten med dyr har en påvirkning på mennesker. Forskning på interaksjoner mellom dyr og mennesker har fått lite oppmerksomhet (Amiot & Bastian, 2015; Fine et al., 2015). Denne masteroppgaven undersøker spørsmålet om kontakten mellom ungdom og hest, og spesielt hesteassistert læring (HAL), påvirker ungdoms sosial kompetanse. Metode: Spørsmålet undersøkes gjennom en mixed methods studie, dvs. at det besvares gjennom intervjuer og to nettbaserte spørreskjemaer. Det teoretiske rammeverk for forskningsspørsmålet bygger på teorier fra Kolb (1984) og Vygotsky (1978). I denne masteroppgaven besvares tre forskningsspørsmål: I begynnelsen spørres det om ni eksperter for HAL opplever at HAL påvirker ungdoms sosial kompetanse. Det andre spørsmålet undersøker hvordan ungdommenes opplevelse er. Det tredje forskningsspørsmålet er opptatt av foreldrenes opplevelse. Det undersøkes om de legger merke til en forandring i deres barns sosial kompetanse. Intervjuene med ekspertene er grunnlaget både for spørreskjemaet for ungdommene og det for foreldrene deres. Det nettbaserte spørreskjema for ungdom ble besvart av 16 personer. Spørreskjemaet for foreldre besvartes av fem foresatte. Dataene ble samlet i fire kategorier og brukes som grunnlag for å vise til sammenhengen mellom HAL og sosial kompetanse. Resultater: Resultatene ble analysert og diskutert opp mot aktuell forskningslitteratur på HAL. Denne studien viser at deltagerne opplever en positiv innflytelse av HAL på ungdoms sosial kompetanse. Dette understreker funnene fra andre studier (se Pendry, Carr, et al., 2014). Et resultat av denne masteroppgaven som bør fremheves er den særdeles positive oppfattelsen HAL har på selvtillit, som er et vesentlig aspekt av sosial kompetanse. I analysen var det også påfallende at ungdom opplevde en økende ro gjennom HAL. Dette ble bekreftet av foreldrene. Avslutningsvis kan det sies at studiedeltagerne av de tre undersøkte gruppene opplever at HAL har en positive innflytelse på ungdoms sosial kompetanse. | eng |
dc.language.iso | eng | |
dc.subject | | |
dc.title | Horse Power - promoting social competence development through equine-assisted learning A mixed methods study on the perception of equine-assisted learning's influence on adolescent social competence | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2018-11-28T23:00:44Z | |
dc.creator.author | Roittner, Katharina Anna | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-67953 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/65709/5/Katharina_Roittner_Masterthesis2018.pdf | |