Hide metadata

dc.date.accessioned2018-11-16T13:53:53Z
dc.date.available2018-11-16T13:53:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/65587
dc.description.abstractAvhandlingen undersøker kritisk norsk barnehageforsknings kunnskapsproduksjon(er) og metodologi(er), visualisert gjennom flere rhizomatiske passasjer, ved å skrive en avhandling forskjellig. En passasje tilbyr en affirmerende vei inn til barnehagefeltets metodologiske praksiser. En annen passasje kobler på filosofiske begreper for å kartografere barnehagefeltets forskningstenkning, med forskjellighet. Passasjen om kollektiv skriving åpner for samskrivning, synliggjort i/med avhandlingens syv artikler som en assemblage. Studien er affirmativ kritisk og filosofisk, fylt av et alternativt begrepsapparat – i tråd med Gilles Deleuze og Felix Guattaris mapping. De sier ‘[t]he map is open and connectable in all of its dimensions; it is detachable, reversible, susceptible to constant modification’ (1987, s. 12). Studien er eksperimenterende i sitt uttrykk og innhold og anvender posthumane og nymaterielle teorier, inspirert av feministene Karen Barad, Rosi Braidotti og Donna Haraway. Posthumane teorier løfter fram onto-epistemologi, der ‘knowing og being’, ‘diskurser og materie’ er sammenfiltret omkring forsker og det som utforskes, i stadige tilblivelse/’becomings’. Posthumane og nymaterielle teorier omfatter organiske og ikke-organiske, humane og mer-enn-humane fenomener i forskning. En prosessontologi utfordrer dualismene natur/kultur, menneske/dyr, subjekt/objekt. Alternativt foreslås begrepene; forskjellsfilosofi, nomader, lines of flight, rhizomer, intensitet, tilblivelse, bevegelser, affekt og diffraksjoner. Begrepene anvendes til å bryte med og bevege dominerende antroposentriske barn/barndoms-oppfatninger i feltet. Begrepene relasjon og relasjonaliteter revitaliseres med spørsmål omkring empiri og ny-empiriens posisjon i post-kvalitativ forskning (eks. Patti Lather, Hillevi Lenz Taguchi, Bettie St. Pierre & Maggie MacLure). Studien søker etter data som sensorisk overraskende, provoserende og kroppslig bevegende, som forhåpentligvis kan generere noe nytt i postkvalitativ forskning. Studien plasseres innenfor en affirmativ prosess-filosofi, med tilblivelser, sammensetninger og bevegelse som drivkraft, som skapes, igjen og igjen.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.haspartArtikkel 1: Otterstad, A.M. (2005). Different ”reading” of the multicultural within early childhood (con)texts. Barn, 3, 27-50. The article is included in the thesis with permission from the publisher. Also available at https://www.ntnu.no/documents/1272099285/1272504400/otterstad3.pdf/c491135b-ccd2-4f67-8672-09b477d02b64
dc.relation.haspartArtikkel 2: Otterstad, A. M. & Braathe, H. J. (2016). Travelling inscriptions of neoliberalism in Nordic early childhood; repositioning professionals’ for teach - and learnability. Global Studies of Childhood, 6(1), 80–97. The paper is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.1177/2043610615627927
dc.relation.haspartArtikkel 3: Reinertsen, A. B., Otterstad, A.M. & Ben-Horin, O. (2014). Our Little Land and the Urgency of Showing, Not Telling, Our Subjectivities. Policy Futures in Education, 12(1), 137-148. The paper is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.2304/pfie.2014.12.1.137
dc.relation.haspartArtikkel 4: Otterstad, A. M. (2013). Hva skjer når inter-aksjoner skifter til intraaksjoner – å tenke forskjellig om begrepet relasjon i barnehagen. I: Greve, A., Mørreaunet, S., & Winger, N. (red.). Ytringer om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen (117- 130). Bergen: Fagbokforlaget. Kapittelet er inkludert i avhandlingen med tillatelse fra forlaget.
dc.relation.haspartArtikkel 5: Andersen, C. E. & Otterstad, A. M. (2014). Researching the assemblage of cultural diversity in Norway: Challenging simplicity research approaches. International Review of Qualitative Research, 7(1), 93-110. The article is included in the thesis. Also available at https://doi.org/10.1525/irqr.2014.7.1.93
dc.relation.haspartArtikkel 6: Otterstad, A. M. (2015). Tvil, ubehag og gjenstridige forskningsmaterialer. Å gjøre seg fremmed for sitt eget språk. I: Otterstad, A.M. & Reinertsen, A. B. (red). Metodefestival og øyeblikksrealisme: eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer (25 – 44). Bergen: Fagbokforlaget. Kapittelet er inkludert i avhandlingen med tillatelse fra forlaget.
dc.relation.haspartArtikkel 7: Waterhouse, A.-H. L., Otterstad, A.M. & Jensen, M. (2016). ...anything but synchronized swimming/methodologies ...artistic movements in/with unknown inventions. Qualitative Inquiry, 22(3), 201– 209. The paper is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.1177/1077800415605063
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1177/2043610615627927
dc.relation.urihttps://doi.org/10.2304/pfie.2014.12.1.137
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1525/irqr.2014.7.1.93
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1177/1077800415605063
dc.titleÅ stå i trøbbelet. Kartograferinger av barnehageforskningens metodologier. Postkvalitative passasjer og (ny)empiriske brytninger.en_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorOtterstad, Ann Merete
dc.identifier.urnURN:NBN:no-68067
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/65587/4/PhD-Otterstad--2018.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata