Hide metadata

dc.date.accessioned2018-11-08T12:38:08Z
dc.date.available2018-11-08T12:38:08Z
dc.date.created2017-06-07T19:39:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationErlandsen, Lars Henrik de Lange, Thomas . Studenten som veileder - erfaringer fra Krigsskolens lederutdanning : innledning og forskningsspørsmål. UNIPED. 2017, 40(2), 109-128
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/65432
dc.description.abstractErfaringsbasert undervisning fremheves ofte som godt egnet i praksisorienterte profesjonsutdanninger, fordi studenten utfordres til aktivt å vurdere hvordan fag knyttes til yrkesrelevante situasjoner. En utfordring med denne undervisningen er at studenten opplever læringsarbeidet som sammensatt og komplekst. Denne kompleksiteten blir ofte håndtert ved å trekke inn fagstøtte i form av faglig erfarne veiledere. På krigsskolens lederutdanning har denne veilederstøtten blitt håndtert ved å implementere medstudentveiledning. Denne medstudentveiledningen praktiseres i det avsluttende året på profesjonsstudiet, der ansatte veiledere erstattes med en medstudent fra samme studienivå. Artikkelen dokumenterer hvordan denne ordningen fungerer, hvilke utfordringer studentene støter på og hvilke sider av denne ordningen som fremstår som spesielt konstruktive. Det empiriske materialet i artikkelen er basert på fokusgruppeintervjuer som dekker både studentveilederes og medstudenters perspektiv. Funnene fra analysen viser at samtlige parter opplever ordningen positiv og særlig fruktbar hva angår yrkesrelevant ledelsestrening. En utfordring med ordningen er at medstudentveiledere og studenter i liten grad er forberedt på de spesifikke utfordringene som ligger i å veilede medstudenter og personer på samme faglige nivå.en_US
dc.languageNB
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleStudenten som veileder - erfaringer fra Krigsskolens lederutdanning : innledning og forskningsspørsmålen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorErlandsen, Lars Henrik
dc.creator.authorde Lange, Thomas
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1474614
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=40&rft.spage=109&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleUNIPED
dc.identifier.volume40
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage109
dc.identifier.endpage128
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-02-02
dc.identifier.urnURN:NBN:no-68287
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1893-8981
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/65432/2/studenten_som_veileder_erfaringer_frakrigsskolens_lederutd.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.articleid2


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International