Hide metadata

dc.date.accessioned2018-10-17T11:32:26Z
dc.date.available2018-10-17T11:32:26Z
dc.date.created2018-01-08T12:41:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJohnsen, Elisabeth Tveito . Religionsvitenskapelig fornyelse med pedagogisk slagside. Teologisk Tidsskrift. 2017, 6(4), 322-337
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/65188
dc.description.abstractBengt-Ove Andreassens Religionsdidaktikk: En innføring (2. utg., 2016) brukes av svært mange lærerutdanningsinstitusjoner og andre som tilbyr årsenhet i RLE/KRLE. En av styrkene ved innføringsboken er at den gjør fremtidige lærere bevisst på at kristendommen ofte fungerer hegemonisk for hvordan andre religioner blir fremstilt. Et mer problematisk aspekt er at den ikke viser hvordan et analytisk utenfraperspektiv skal etableres i religionsundervisningen. Det ville også vært en fordel om boken var tydeligere med hensyn til hvordan lærere kan belyse kontroversielle temaer i skolens religionsfag. Essayet viser at Andreassen opererer med en forståelse av læring som ironisk nok sammenfaller med den teologiske religionspedagogikken han kritiserer. I artikkelen argumenteres det for en forståelse av religiondidaktikk/religionspedagogikk som en bredt anlagt pluralistisk forskningsdisiplin som undersøker hvordan religion gjøres og læres på tvers av både skolen og religionssamfunnene.en_US
dc.languageNB
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleReligionsvitenskapelig fornyelse med pedagogisk slagsideen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorJohnsen, Elisabeth Tveito
cristin.unitcode185,11,0,0
cristin.unitnameDet teologiske fakultet
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1537643
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Teologisk Tidsskrift&rft.volume=6&rft.spage=322&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleTeologisk Tidsskrift
dc.identifier.volume6
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage322
dc.identifier.endpage337
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.1893-0271-2017-04-04
dc.identifier.urnURN:NBN:no-67713
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1893-0263
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/65188/2/Johnsen%2Bforlagets.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International