Hide metadata

dc.date.accessioned2018-09-27T09:59:41Z
dc.date.available2018-09-27T09:59:41Z
dc.date.created2017-09-27T15:32:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHaanshuus, Birgitte Jupskås, Anders Ravik . Høyreklikk! En analyse av ytre høyre på sosiale medier i Norge. Tidsskrift for samfunnsforskning. 2017, 58(2), 145-165
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64971
dc.description.abstractTil tross for at det ofte hevdes at ytre høyre har beveget seg fra «gata» til «data», finnes det få studier som undersøker denne påstanden. Denne artikkelen gir en systematisk kartlegging av norske grupperinger på ytterste høyre fløy på det mest populære sosiale mediet, Facebook. Først studerer vi omfang av og type aktivitet blant de gruppene som har etablert egne Facebook-sider, og diskuterer i hvilken grad sidene fungerer som henholdsvis en informasjons-, kommunikasjons- og/eller spredningskanal. Deretter undersøker vi hvorvidt det finnes en felles kollektiv handlingsramme – problemforståelse, løsningsforslag og motivasjonsgrunnlag – på tvers av gruppene. Dataene er samlet inn på to tidspunkter: mars 2015 og januar 2016. Dette reduserer usikkerheten knyttet til studiens generelle slutninger, samt muliggjør noen foreløpige betraktninger når det gjelder utviklingen av aktivitetsformer og den kollektive handlingsrammen i kjølvannet av «flyktningkrisen» og økt terrortrussel. Analysene viser at det har vært en betydelig økning i aktivitet samlet sett, men at det er stor variasjon mellom gruppene. Den kollektive handlingsrammen er generelt ganske mangelfull, men det er like fullt et tydelig skifte fra en islamofob til en ultra-nasjonalistisk problembeskrivelse. De observerte endringene er tett forbundet med den såkalte «flyktningkrisen».en_US
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleHøyreklikk! En analyse av ytre høyre på sosiale medier i Norgeen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorHaanshuus, Birgitte
dc.creator.authorJupskås, Anders Ravik
cristin.unitcode185,17,8,10
cristin.unitnameSenter for ekstremismeforskning: høyreekstremisme, hatkriminalitet og politisk vold
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1499053
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Tidsskrift for samfunnsforskning&rft.volume=58&rft.spage=145&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleTidsskrift for samfunnsforskning
dc.identifier.volume58
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage145
dc.identifier.endpage165
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/ISSN.1504-291X-2017-02-01
dc.identifier.urnURN:NBN:no-67536
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0040-716X
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64971/1/hoeyreklikk_en_analyse_av_ytre_hoeyre_paa_sosiale_medier_i_no.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International