Abstract
I denne studien har jeg undersøkt det politiske partiet Miljøpartiet De Grønne (MDG), og miljøorganisasjonen WWF Verdens Naturfond og deres strategiske retorikk i sin omtale av marin forsøpling på Facebook. Marin forsøpling ødelegger livet i havet, og det sies at det innen 2050 vil være mer plast enn fisk i havet, dersom vi mennesker ikke tar grep nå. MDG og WWF arbeider begge for at dette ikke skal bli en realitet. Denne avhandlingen er en komparativ og kvalitativ undersøkelse av de to aktørene og deres omtale av marin forsøpling på Facebook. Jeg har gjennom kvalitative intervjuer og kvalitative retoriske analyser av ti Facebook-poster, hvor MDG og WWF omtaler marin forsøpling, undersøkt og sett på hva som karakteriserer deres strategiske retorikk i omtalen av marin forsøpling. Formålet med denne undersøkelsen er å forsøke å finne særtrekk for miljøkommunikasjonen til MDG og WWF gjennom å se på hvilke retoriske strategier de benytter seg av på Facebook. Oppgavens hovedmål er dermed å sammenligne og undersøke hva som karakteriserer den strategiske retorikken i deres omtale av marin forsøpling. Analysen av et utvalg Facebook-poster er gjort i lys av teori om retoriske bevismidler, topikk, strategisk kommunikasjon og språklige virkemidler. Intervju med ansvarlige for Facebook-publisering i WWF og MDG er brukt for å få en innsikt i strategier som brukes. Funnene som presenteres viser at det finnes vesentlige retoriske og strategiske forskjeller, men også likheter i måten de kommuniserer det samme budskapet på. Både MDG og WWF er klare på at de alltid bruker patos for å overbevise. MDG er opptatt av å vekke sterke følelser, helst sinne og provokasjon, de er opptatt av å ha korte tekster og bruker flittig språklige virkemidler for å nå ut med sitt budskap. WWF har lange, utgreiende tekster, de vil skape engasjement og vise at det finnes håp. De bruker rene fakta for å nå ut med sitt budskap. MDG sin strategi på Facebook er å få folk engasjert og de er ute etter å legge press på regjeringen for at det skal tas tak i problemet. WWF har medlemmer som gir pengestøtte og vil derfor vise frem arbeidet de gjør på Facebook, i tillegg til at de vil vise frem tingenes tilstand for å verve flere medlemmer.