Hide metadata

dc.contributor.authorArnesen, Janne Helene
dc.date.accessioned2018-09-21T22:00:40Z
dc.date.available2018-09-21T22:00:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationArnesen, Janne Helene. Ambiguous wallflowers. Ove Harder Finseth's corsets as displayed at von Echstedtska.. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64900
dc.description.abstractOve Harder Finseth assosieres i stor grad med brudekjolen han designet for HKH kronprinsesse Mette-Marit i 2001. Men store deler av sin karriere har han viet til å "male med nål og perler", og ofte på en flate i form av et korsett - visuelt ganske annerledes enn brudekjolen han er kjent for. Denne masteroppgaven ser nærmere på dette arbeidet, og da spesielt i kontekst av utstillingen "Glansen ved hjertet, gløden i rommet" som Ove Harder Finseth gjorde på von Echstedtska-gården i Sverige i 2012. Han uttalte selv at han tok utgangspunkt i veggdekorasjonene på gården, og ved å oversette disse dekorasjonene til korsetter som ble hengt foran veggen, dermed skapte en illusjon av kvinneskikkelser. Skikkelsene var kun til stede i form av en torso, eller snarere korsettet, og de eide rommene og krevde oppmerksomhet på ulike måter. Oppgaven tar dermed for seg ulike korsetter og utstillingspraksiser signert Ove Harder Finseth. Siden huset og de rikt dekorerte veggene nevnes av designeren, melder det seg ulike tanker om domestisitet og hjem. Korsettet betraktes også fra et historisk og moderne ståsted, og via ulike utstillingspraksiser, og det bringer masteroppgaven til en interessant problemstilling: hvordan har det seg at dette plagget, og spesielt in Finseths kreasjoner, teknisk sett er laget for en menneskekropp, men fremstår enda mer betydningsfull når de er abstrahert fra menneskekroppen, som malerier på en vegge - eller kanskje til og med som veggpryd?nob
dc.description.abstractOve Harder Finseth is in large associated with the wedding dress he designed for HRH, Crown Princess Mette-Marit in 2001. Yet, most of his professional career has been devoted to “painting with needles and beads”, and often on a surface in the shape of a corset - visually quite far from the wedding dress he is famous for. This thesis looks closer at this practice, and especially in context of the Glansen ved hjertet, gløden i rommet exhibition Ove Harder Finseth presented at the von Echstedtska estate in Sweden in 2012. It was the designer’s expressed intent to pick up clues from the wall decorations, and by translating these into decorated corsets also create the illusion of female personas, inhabiting these very rooms. The female personas were present only through the shape of their torso, and they demanded the visitor’s attention on various levels. The thesis touches upon various aspects of Ove Harder Finseth’s corsets and his way of displaying them. Since the house and its ornate walls is brought into the discussion by the designer, thoughts of domesticity are brought up. The corset is also viewed from a historical and modern perspective, and from different display traditions, and brings the thesis to an interesting question: why is it that this garment, technically created for the human body, seems more evocative detached from the body, abstracted as paintings on the walls - or even as wallflowers?eng
dc.language.isonob
dc.subjectkorsett
dc.subjectbroderi.
dc.subjectutstillingspraksis
dc.subjectDrakthistorie
dc.subjectestetikk
dc.titleAmbiguous wallflowers. Ove Harder Finseth's corsets as displayed at von Echstedtska.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-21T22:00:40Z
dc.creator.authorArnesen, Janne Helene
dc.identifier.urnURN:NBN:no-67424
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64900/1/ambiguouswallflowers_jha2018.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata