Hide metadata

dc.contributor.authorLien, Ingrid Finsrud
dc.date.accessioned2018-09-07T22:03:38Z
dc.date.available2018-09-07T22:03:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationLien, Ingrid Finsrud. «Jeg begynner å få grønnere tanker». Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64468
dc.description.abstractI samfunnsfaget blir temaet bærekraftig utvikling en stadig viktigere og mer aktuell del faget. Samtidig holder medborgerskapsbegrepet en sterk posisjon, da sentrale mål for faget er å legitimere demokratiet og fremme demokratisk deltakelse (Børhaug, 2005). Begge disse temaene er sentrale i utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) som også har fått mer oppmerksomhet i norsk skole. Høsten 2017 gjennomførte to skoler på Østlandet et prosjekt om utdanning for bærekraftig utvikling, (UBU-prosjektet). I denne oppgaven undersøker jeg hvilke erfaringer elevene gjorde seg i dette prosjektet, og hvordan disse erfaringene kan bidra til å utvikle elevenes økologiske medborgerskap. Begrepet økologisk medborgerskap er hentet fra Dobson (2003), og det danner deler av det teoretiske rammeverket for oppgaven. Målet er å få innsikt i hvordan samfunnsfaget kan legge til rette for at elevenes erfaringer brukes for å fremme utvikling av økologisk medborgerskap. For å få tilgang til elevens erfaringer lot jeg elever i utvalgte klasser, som deltok i UBU- prosjektet, gjennomføre spørreundersøkelser. Disse produserte data i form av skriftlige beskrivelser av erfaringer. Ved å bruke Stegvis-Deduktiv induktiv metode (Tjora, 2012) fant jeg at elevenes erfaringer i kan systematiseres inn i fem hovedtemaer: utøvelse av økologisk medborgerskap, Verdier i økologisk medborgerskap, Vaner, Sosialisering og signifikante andre og samfunnsstrukturer. De viktigste funnene er at elevene, ved å delta i UBU-prosjektet, fikk praktiske erfaringer med å minske forbruket sitt. Å minske sitt forbruk er en måte å utøve økologisk medborgerskap, en form for demokratisk deltakelse (Dobson, 2003). Praktiske erfaringer med å minske forbruk kan dermed sees på som en form for opplæring gjennom demokratisk deltakelse. Det andre viktige funnet i denne oppgaven er at elevene gjennom å få praktiske erfaringer med å minske forbruk på ulike måter, ble bevisste på sammenhenger mellom individuelle handlinger, samfunnsstrukturer og miljømessige konsekvenser.nob
dc.language.isonob
dc.subjectutdanning for bærekraftig utvikling
dc.subjectBærekraftig utvikling
dc.subjectsamfunnsfagdidaktikk
dc.title«Jeg begynner å få grønnere tanker»nob
dc.title.alternative"I'm starting to get greener thoughts"eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:03:38Z
dc.creator.authorLien, Ingrid Finsrud
dc.identifier.urnURN:NBN:no-67069
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64468/1/Jeg-begynner---f--gr-nnere-tanker.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata