Hide metadata

dc.contributor.authorMaltby, Mats Fredrik Winther
dc.date.accessioned2018-09-07T22:03:03Z
dc.date.available2018-09-07T22:03:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationMaltby, Mats Fredrik Winther. Big data, a big deal for crisis management?. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64425
dc.description.abstractI mars 2014 bryter det ut en krise i Facebook og det politiske konsulent selskapet Cambridge Analytica. Sistnevnte skal ha stjålet data fra mange Facebook brukere til bruk i det amerikanske presidentvalget 2016 som satt Donald Trump i det ovale kontor. Selskapet utnyttet seg av såkalt Big data, psykologisk profilering og målrettede annonser. Ved å bruke kraften som ligger i Big data havnet Cambridge Analytica i en dødelig krise. Men kan Big data brukes til å håndtere en krise? Kan organisasjoner bruke Big data til å forutse en krise og hindre den? Kan Big data brukes til å gjøre organisasjoner bedre forberedt på en krise? Kan det brukes til å evaluere en krise? Big data analyse har vært et stort tema de siste årene, men lite har blitt skrevet om hvordan det kan brukes i håndteringen av en omdømmekrise. Gjennom å undersøke tre norske omdømmekriser ønsker vi å kartlegge potensialet og farene ved Big data analyse under en omdømmekrise.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectreputational crisis
dc.subjectOmdømmekrise
dc.subjectkrisekommunikasjon
dc.subjectstrategisk kommunikasjon
dc.subjectkrisehåndtering
dc.subjectcrisis communication
dc.subjectbig data
dc.subjectcrisis management
dc.subjectpublic relations
dc.titleBig data, a big deal for crisis management?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:03:03Z
dc.creator.authorMaltby, Mats Fredrik Winther
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66981
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64425/1/Master-Thesis-Mats-Maltby.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata