Hide metadata

dc.contributor.authorVårlid, Hilde Garborg
dc.date.accessioned2018-09-07T22:02:52Z
dc.date.available2018-09-07T22:02:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationVårlid, Hilde Garborg. Eksekutive funksjoners betydning for matematikk. En kvantitativ studie av lavt-presterende elever i matematikk på første trinn.. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64412
dc.description.abstractEn rekke undersøkelser har funnet en sammenheng mellom eksekutive funksjoner og matematiske ferdigheter (Andersson & Lyxell, 2007; Blair & Razza, 2007; Friso-van den Bos, van der Ven, Kroesbergen, & van Luit, 2013; Geary, Hoard, Byrd-Craven, Nugent, & Numtee, 2007; Geary & vanMarle, 2016; Kroesbergen, Luit, Naglieri, Taddei, & Franchi, 2010; Mazzocco & Kover, 2007; St Clair-Thompson & Gathercole, 2006). Likevel er undersøkelsene uklare i hvilken grad de eksekutive funksjonene henger sammen med de matematiske ferdighetene. I tillegg til dette er det få undersøkelser som har sett på denne sammenhengen for elever som er lavt-presterende i matematikk. Målet for denne undersøkelsen var å se på hvilken betydning eksekutive funksjoner har for matematikkferdigheter hos lavt-presterende elever i matematikk. Dette ved hjelp av forskningsspørsmålene: I. I hvilken grad kan eksekutive funksjoner forklare unik variasjon i matematikk når det er kontrollert for nonverbal intelligens? II. Forklarer eksekutive funksjoner i større grad variasjon for noen aspekter ved matematikk enn for andre? Denne masterstudien er skrevet i tilknytning til et større PhD-prosjekt "Intervensjonsstudie i matematikk – kan tidlig intensiv støtte avhjelpe matematikkvansker?" ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Denne studien har et ikke-eksperimentelt design, med en kvantitativ tilnærming. Studien karakteriseres som en tverrsnittsundersøkelse da den kun har ett måletidspunkt. Utvalget er 120 elever på 1. trinn som i forkant ble identifisert som lavt-presterende i matematikk ved hjelp av en screener. Elvene ble videre kartlagt med et omfattende testbatteri innenfor kognitive funksjoner, lesing, språk og matematikk. En rekke tester ble benyttet for å kartlegge elevenes matematiske ferdigheter; WISC-IV Regning (Wechsler et al., 2003), Dot- og Digit comaparison test og Addition og Subtraction fluency fra TOBANS (Bringstocke, Moll, & Hume, 2016), og flere ulike oppgaver fra ThinkMath (Aunio, Mononen, & Lopez-Pedersen, 2016a). De eksekutive funksjonene ble målt med Tower of London (Culbertson & Zillmer, 1999). Kontrollvariabelen nonverbal intelligens ble målt med The Raven Coloured Progressive Matrices (Raven, 1998). For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene har det blitt benyttet deskriptive analyser, bivariate korrelasjonsanalyser. Flere kriterier ble kontrollert før gjennomføring av hierarkisk multiple regresjonsanalyse. Alle analysene i denne undersøkelsen er gjennomført i det statistiske analyseprogrammet SPSS (IBM Corp, 2017). Resultatene viser at eksekutive funksjoner har en sammenheng med de matematiske ferdigheter, men at denne sammenhengen forsvinner når det blir kontrollert for intelligens. De bivariate korrelasjonene viste svake til moderate korrelasjoner mellom de eksekutive funksjonene og de ulike matematiske ferdighetene. Etter at det ble kontrollert for intelligens forsvant denne sammenhengen mellom eksekutive funksjoner og de matematiske ferdighetene. Dermed hadde ikke de eksekutive funksjonene noe unikt bidrag til de matematiske ferdighetene for elevene som er lavt-presterende i matematikk. Forskningen på området er i stor grad uklar, hvor funnene tyder på ulike sammenhenger mellom de eksekutive funksjonene og de matematiske ferdighetene. Funnet i denne undersøkelsen kan likevel sies å være i kontrast med majoriteten av forskningen på dette området.nob
dc.language.isonob
dc.subject1.trinn
dc.subjectEksekutive funksjoner
dc.subjectlavt-presterende
dc.subjectmatematikkferdigheter
dc.titleEksekutive funksjoners betydning for matematikk. En kvantitativ studie av lavt-presterende elever i matematikk på første trinn.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:02:52Z
dc.creator.authorVårlid, Hilde Garborg
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66779
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64412/1/Hilde-Garborg-V-rlid.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata