dc.contributor.author | Ask, Juni Kluck | |
dc.date.accessioned | 2018-09-07T22:02:42Z | |
dc.date.available | 2018-09-07T22:02:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Ask, Juni Kluck. «Du lærer deg å sette pris på ting…» En kvalitativ studie av søskenforholdet hos unge voksne søsken til en bror eller søster med autismespekterforstyrrelse.. Master thesis, University of Oslo, 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/64400 | |
dc.description.abstract | Ut fra intervjuene med de fire forskjellige informantene, viste det seg å være noen variasjoner innenfor deres opplevelser med en bror med autismespekterforstyrrelse. I beskrivelsene av søskenforholdene, kom det fram en blanding av forskjellige roller som i tillegg til å være søsken også omfattet foreldre- og støttekontaktoppgaver for enkelte. Følelser av å bli satt til side av sine foreldre, eller oppleve å ikke ha like stor oppmerksomhet innad i familien, synes å være gjennomgående for de som er intervjuet. Samtidig godtar informantene sitt søskens diagnose og velger å gjøre det beste ut av situasjonen. Her er det spesielt egenskapene som tålmodighet, forståelse og empati som er fremtredende for denne søskengruppen. Informantenes opplevelse av å være satt i andre rekke gjøre noe med deres selvoppfattelse. Det har dermed vært noe vanskelig å skille mellom informantenes oppfatning av seg selv og oppfatninger de har i rollen som søsken. Likevel viser de evne til selvinnsikt og refleksjon i forhold til hva deres rolle innebærer. Alle informantene følte et ansvar ovenfor sitt søsken og påtok seg en ansvarsrolle i familien når det kom til hverdagslige oppgaver og avlastning for foreldrene. Her vises det at informantene identifiserer seg med den forelderen som hadde størst ansvar innad i familien, uavhengig om dette var mor eller far. Denne ansvarsoppgaven kan ses i sammenheng med flertallet av informantenes erfaringer, enten de hadde utdanning innen helsesektoren eller ikke. Disse jobberfaringene og yrkene besto av å være støttekontakt, barnevernspedagog og spesialpedagog. Samtidig var det naturlig for to av informantene å kunne innta en større rolle i fremtiden som en verge, der de var geografisk nær. Informantene delte spennende og interessante beskrivelser innenfor disse temaene. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | Voksne søsken | |
dc.subject | autismespekterforstyrrelse | |
dc.subject | autisme | |
dc.subject | selvoppfattelse | |
dc.subject | ansvar | |
dc.subject | søsken | |
dc.title | «Du lærer deg å sette pris på ting…» En kvalitativ studie av søskenforholdet hos unge voksne søsken til en bror eller søster med autismespekterforstyrrelse. | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2018-09-07T22:02:42Z | |
dc.creator.author | Ask, Juni Kluck | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-66939 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64400/1/Du-l-rer-deg---sette-pris-p--ting--Juni-Kluck-Ask--Universitetet-i-Oslo-.pdf | |