Hide metadata

dc.contributor.authorKiland, Olav
dc.date.accessioned2018-09-07T22:02:27Z
dc.date.available2018-09-07T22:02:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationKiland, Olav. Utfordringer og muligheter ved undervisning av vold og overgrep i samfunnsfag. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64382
dc.description.abstractLæreplanen i samfunnsfag for ungdomstrinnet gjør det klart at vold og overgrep skal behandles i faget. Dette kommer eksplisitt fram gjennom formuleringen «skille mellom ønsket og uønsket seksuell kontakt». Denne studien tar for seg problemstillingen «Hvilke utfordringer knytter det seg til å undervise om vold og overgrep og hvordan kan læreren undervise for å møte disse utfordringene i samfunnsfag?». Vold og overgrep er tematikk som både er sensitiv og kontroversiell. På den ene siden kan det være elever som har personlige erfaringer eller forhold til tematikken. Der det på den andre siden er en tematikk som det kan være kontrovers rundt, i form av uenighet. Utfordringene knyttet til kontroversielle temaer og uenighet er utfordringer som læreren må være forberedt på, også i sensitive temaer. Dette skaper utfordringer, fordi elever med personlige erfaringer kan få følelsesmessige reaksjoner og i verste fall kan bli retraumatisert. Det mest gjennomgående funnet i intervjuene knytter seg til at lærerne føler at de mangler kunnskap om tematikken. De forteller at det kan gå utover tryggheten til å undervise om vold og overgrep. Det er funn som tilsier at dette kan være en så stor utfordring, og at det kan føre til at det unngås og undervise om vold og overgrep. Vi finner at lærebøkene ikke bidrar til å økt kunnskap eller trygghet. Det er derfor behov for at lærerne får tilbud om kunnskapspåfyll og en forsterking av utdanningen knyttet til vold og overgrep. Skolen som hadde mest erfaring med å undervise om vold og overgrep, hadde akkurat gjennomført et pilotprosjekt i undervisning om vold og overgrep. Læreren som hadde jobbet tettest med dette prosjektet var opptatt av beredskapen og forberedelsene til opplegget. Her fant vi at beredskapen rundt læreren er viktig, for å skape trygghet for både lærere og elever. Videre var alle informantene opptatt av at det var viktig at elevene kom til ordet, og fikk være med å prege undervisningen. Studien finner at dialog er en hensiktsmessig tilnærming til vold og overgrep som tema i samfunnsfag, men at lærer må ha kontroll over dialogen for å unngå ufølsomme kommentarer og utrygt klasseromsmiljø. På bakgrunn av dette undersøker studien om opplevelseslæring, fortelling og diskusjon er aktuelle undervisningsformer til å møte utfordringene. Studien finner at opplevelseslæring og fortelling er i kombinasjon med dialog egnet til å møte utfordringene. Videre konkluderer studien med at diskusjon egner seg best som avsluttende aktivitet, i etterkant av undervisning hvor elevene blir bevisstgjort på temaet.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleUtfordringer og muligheter ved undervisning av vold og overgrep i samfunnsfagnob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:02:26Z
dc.creator.authorKiland, Olav
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66896
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64382/8/Masterioppgave---SDID4090---Kiland---R-ed--5-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata