Hide metadata

dc.contributor.authorWibergh, Siri Helene Myhrhagen
dc.date.accessioned2018-09-07T22:01:46Z
dc.date.available2018-09-07T22:01:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationWibergh, Siri Helene Myhrhagen. Bærekraftig utvikling og økologisk medborgerskap. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64334
dc.description.abstractSkolen, og samfunnsfaget som sådan, har blitt tildelt en sentral rolle i å bidra til en bærekraftig utvikling. Antakeligvis vil denne rollen styrkes ytterligere når de nye læreplanene trer i kraft i 2020. Stortingsmelding 28 – Fag – Fordypning – Forståelse – en fornyelse av Kunnskapsløftet trekker frem bærekraftig utvikling som ett av tre tverrfaglige områder som skal prioriteres (Kunnskapsdepartementet, 2016, s. 7). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæring legger vekt på at skolen skal bidra til at elevene utvikler «naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 8). I samfunnsfagets formål legges det vekt på at faget skal «stimulere til og gi erfaring med aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse» (Kunnskapsdepartementet, 2013, s. 2). På bakgrunn av dette blir samfunnsfagets rolle i denne studien knyttet til teori om begrepslæring i samfunnsfaget, bærekraftig utvikling og medborgerskap i en bærekraftig utviklingskontekst. Masteravhandlingen inngår som en del av et samarbeidsprosjekt mellom en videregående skole på Østlandet og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO. Prosjektet som studien undersøker, var et endringsprosjekt basert på erfaringslæring, hvor elevene i en periode på 21 dager skulle endre et aspekt i hverdagen sin. Målet var å bidra til bevisstgjøring og refleksjoner rundt bærekraftige problemstillinger, samt styrke elevenes individuelle rolleforståelse. Denne studien undersøker hvordan et prosjekt i samfunnsfag kan bidra til å endre vg1-elevers forståelse av begrepet bærekraftig utvikling, samt styrke deres økologiske medborgerskap. For å få informasjon om elevenes begrepsforståelser, erfaringer og refleksjoner, har jeg observert tre undervisningsøkter, samt gjennomført ni semistrukturerte forskningsintervjuer med fem elever. Elevenes avsluttende refleksjonsnotater inngår også som en del av studiens datamateriale. Analysen viser at endringsprosjektet har bidratt til at elevene har utviklet sin forståelse av begrepet. Elevene forteller at de forstår at begrepet handler om mer enn bare natur, og at prosjektet har ført til at de nå forstår hvordan de kan handle bærekraftig. Elevene forteller videre at de har fått en ny forståelse av sin rolle som bærekraftige mennesker. Dette, samt elevenes beskrivelser av ansvar, fellesskap og rettferdighet, tyder på at prosjektet har bidratt til å forsterke elevenes økologiske medborgerskap.nob
dc.language.isonob
dc.subjectBegrepsforståelse
dc.subjectBærekraftig utvikling
dc.subjectØkologisk medborgerskap
dc.subjectUtdanning for bærekraftig utvikling
dc.titleBærekraftig utvikling og økologisk medborgerskapnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:01:46Z
dc.creator.authorWibergh, Siri Helene Myhrhagen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66873
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64334/5/b-rekraftig-utvikling-og--kologisk-medborgerskapWIBERGHMASTER.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata