Hide metadata

dc.contributor.authorFøyn, Christina Lunder
dc.date.accessioned2018-09-07T22:01:40Z
dc.date.available2018-09-07T22:01:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFøyn, Christina Lunder. Elevers forståelse av temaet psykisk helse: Tekstanalyse av fagtekster i psykologi. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64327
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner et utvalg elevers forståelse av temaet psykisk helse med utgangspunkt i fagtekster i psykologi. Masteroppgaven gir innsikt i hvordan elever gjennom skriving skaper mening og forståelse for temaet psykisk helse. Dette kan være nyttig kunnskap når folkehelse og livsmestring gjennom fagfornyelsen implementeres som tverrfaglig satsningsområde i skolen. I dag finnes det lite forskning på psykologifaget i skolen, og slik sett er masteroppgaven også et bidrag til dette forskningsfeltet. Datamaterialet består av 21 elevtekster fra psykologifaget. For å undersøke hvordan elevene uttrykker forståelse og skaper mening for psykisk helse i sine fagtekster, benytter jeg tekstanalyse. Elevene trekker på ulike diskurser i sin forståelse av psykisk helse, og derfor er diskurser en del av oppgavens teoretiske grunnlag. Diskurser dreier seg om hvordan man uttrykker seg om noe på en bestemt måte, ut fra et bestemt perspektiv (Fairclough, 1995). Når elevene skriver om psykisk helse, bruker de en narrativ struktur og lager en fortelling der god psykisk helse er målet, og hvor faktorer som kan føre til psykiske vansker forstås som hindringer på vei mot dette målet. Fordi elevene skaper mening for psykisk helse gjennom en fortelling, er narrativ teori en sentral del av teorigrunnlaget. For å undersøke narrativet og diskursene elevene trekker på, benytter jeg en kombinasjon av diskursanalyse og narrativ analyse som analytisk tilnærming. Gjennom skrivingen skaper elevene såkalte figured worlds, tolkningsverdener (Holland, Lachicotte, Skinner & Cain, 1998). Elevenes tolkningsverden består av fremforhandlede forestillinger om psykisk helse. Elevenes forståelse av psykisk helse preges av en målstyringsdiskurs, som tar form som et narrativ. I fortellingen handler livet om å nå et mål. Målet er et godt liv med vellykkethet og god psykisk helse. På veien til målet er man både avhengig av seg selv og andre, og man kan møte hindringer som gjør det vanskelig å nå målet. Når elevene har denne forestillingen om at man blir målt etter hvor god man er til å nå målet, vil en sentral implikasjon i undervisningen være å tilrettelegge for en problematisering av denne forestillingen.nob
dc.language.isonob
dc.subjectpsykologi
dc.subjectfagskriving
dc.subjectprogramfag psykologi
dc.subjecttekstanalyse
dc.subjectvideregående
dc.subjectpsykisk helse
dc.titleElevers forståelse av temaet psykisk helse: Tekstanalyse av fagtekster i psykologinob
dc.title.alternativeStudents’ comprehension of mental health: A textual analysis of student texts in psychologyeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:01:40Z
dc.creator.authorFøyn, Christina Lunder
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66869
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64327/1/Master_ChristinaLunderF-yn.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata