Hide metadata

dc.contributor.authorLarsen, Anna Christine
dc.date.accessioned2018-09-07T22:01:39Z
dc.date.available2018-09-07T22:01:39Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationLarsen, Anna Christine. Nynorskundervisning og minoritetsspråklige elever med fritak fra vurdering med karakter i sidemål. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64325
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere opplever i sidemålsundervisningen. Oppgaven tar utgangspunkt i nynorsk som sidemål, knyttet til minoritetsspråklige elever som har fritak fra vurdering med karakter i sidemål. Antallet minoritetsspråklige elever har økt de siste årene, og i enkelte klasser er det flere minoritetsspråklige elever, enn elever med norsk som morsmål. Dermed ønsket jeg å undersøke om undervisningen blir påvirket av fritaksordningen. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvordan underviser to lærere i nynorsk som sidemål, i klasser med en stor andel minoritetsspråklige elever som har fritak fra vurdering med karakter i sidemål? For å avdekke mulighetene og utfordringene lærerne møter i nynorskundervisningen, valgte jeg å bruke et kvalitativt forskningsdesign. Gjennom metodene intervju og observasjon har jeg fått et innblikk i hvordan lærerne underviser i nynorsk som sidemål. Datamaterialet består av en ortografisk transkribering av to semistrukturerte intervju med lærerne, samt notater fra ni timer med observasjon av to klasser. Klassene inneholder tretten og syv minoritetsspråklige elever med fritak fra vurdering med karakter. Studiens resultater viser blant annet at lærerne opplever en del utfordringer, og da særlig knyttet til elevenes holdninger til nynorsk. Lærerne opplevde at de måtte vise stort engasjement og entusiasme for nynorsk, for å skape en interesse hos elevene. Det viste seg at elevenes holdninger til nynorsk skaper flere utfordringer enn først antatt. Det andre hovedfunnet omhandler hvorvidt fritaksordningen påvirker undervisningen. Den påvirket både fritakselevenes motivasjon, og det førte til enkelte differensieringsutfordringer for lærerne. Det tredje hovedfunnet innebærer at til tross for det store antallet fritakselever, ble ikke nynorskundervisninga forsømt.. Imidlertid viste det seg at undervisningen hadde en tendens til å bli påvirket av tentamen og andre prøver. Det fjerde hovedfunnet er at alle elevene fikk omtrent lik underveisvurdering. Forskjellen var at de ordinære elevene fikk halvårsvurdering med karakter, mens fritakselevene ikke fikk noe form for halvårsvurdering.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleNynorskundervisning og minoritetsspråklige elever med fritak fra vurdering med karakter i sidemålnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:01:38Z
dc.creator.authorLarsen, Anna Christine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66871
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64325/1/Master-Anna-Larsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata