Hide metadata

dc.contributor.authorSalvesen, Linn Cecilie
dc.date.accessioned2018-09-07T22:01:24Z
dc.date.available2018-09-07T22:01:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSalvesen, Linn Cecilie. Samfunnsfaglig seksualundervisning. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64309
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om et utvalg samfunnsfagslæreres forståelse av og meninger om seksualundervisning i samfunnsfaget. Jeg ønsket å få innblikk i hvilken rolle samfunnsfaget spiller i ungdommenes seksualopplæring sett fra lærernes perspektiv. Hva de mente var innhold og utfordringer, hvordan voldtekt kunne være et tema på ungdomsskolen, samt hvordan de forsto medborgerskap i forbindelse med seksualitet. Jeg ønsket å undersøke hvilke implikasjoner dette får for undervisningen, spesielt med henblikk på den nye overordnede delen av læreplanverket fra 2017 og om det eventuelt kan være av betydning å kombinere seksualundervisningen med dannelse og medborgerskapsopplæring i en utvidet forståelse. Jeg har gjennomført kvalitative intervjuer med fire samfunnsfaglærere fra samme skoledistrikt og dataene er supplert med observasjoner jeg har gjennomført i en klasse som hadde en tverrfaglig temaperiode om sex og samliv. Kombinasjonen av seksualitet og medborgerskap trekker på teorier om seksualitet i skolen, hovedsakelig representert ved Åse Røthing, samt dannelse og medborgerskap ved Wolfgang Klafki og Kristian Stokke. I tillegg fremmes Ken Plummer sin utvikling av begrepet intimt medborgerskap. Oppgavens hovedfunn viser at samfunnsfaglærerne mener det er viktig og riktig med seksualundervisning i samfunnsfaget på ungdomsskolen, men prioriteringene og vektlegging av tematikken er varierende. Samtykke, sosiale medier, følelser, samlivsrelasjoner, kjønnsroller og seksuell legning er blant temaene som trekkes frem mest. Voldtekt og seksuell trakassering er viktige temaer lærerne mener elevene kan for lite om, spesielt i forbindelse med vennevoldtekt og at gutter også kan utsettes. Det viser seg at kompetansemålene og retningslinjene lærerne får for undervisningen er for brede og tolkbare, og medfører at elevene får ulikt kompetansegrunnlag, som igjen kan få konsekvenser for medborgerskapsutviklingen. En medborger uten kunnskap om samtykke og forskjellen på vennevoldtekt og overfallsvoldtekt, mangler viktige kunnskaper som er av betydning for utviklingen av selvbestemmelses-, medbestemmelses- og solidaritetsevnen. Mine undersøkelser viser to fordeler ved å kombinere seksualitet og medborgerskap, en mindre anspent inngang til kontroversielle temaer som voldtekt, samt at innblikk i intime perspektiver kan ha en positiv effekt på utøvelsen av et godt medborgerskap. Dersom ungdom ikke lærer å snakke om seksualitet og voldtekt, lærer de heller ikke å si ifra om det når noen går over grensen.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSamfunnsfaglig seksualundervisningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:01:24Z
dc.creator.authorSalvesen, Linn Cecilie
dc.date.embargoenddate3018-09-18
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66855
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64309/6/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata