Hide metadata

dc.contributor.authorJønsberg, Jonas Sveum
dc.date.accessioned2018-09-07T22:01:09Z
dc.date.available2018-09-07T22:01:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationJønsberg, Jonas Sveum. Medborgerskap og samfunnsfaglæreren - En undersøkelse av hvilke implikasjoner lærerens forståelse av medborgerskap har for undervisning og verdier i samfunnsfag. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64291
dc.description.abstractDenne oppgaven er en fagdidaktisk master i samfunnsfag hvor temaet er å undersøke hvordan variasjon i forståelser av begrepet medborgerskap kan ha innvirkning på samfunnsfaglæreres undervisningspraksis. Oppgavens problemstilling er “Hvordan forstår samfunnsfaglærere begrepet medborgerskap, og hvordan tilrettelegger lærerne undervisningen for å gi elevene kompetanse til å forstå og utøve medborgerskap?” Hensikten er å bidra til forskning på undervisning om medborgerskap fra et lærerorientert perspektiv for å se hvilke utfordringer og muligheter dette har for samfunnsfag i skolen. Oppgavens forsøker med utgangspunkt i akademiske teorier om ulike aspekter ved medborgerskap å kartlegge læreres forhold til og bruk av disse aspektene, og i lys av denne teorien kartlegges likheter og forskjeller i informantenes tilnærming til medborgerskap og hvordan dette står i forhold til gjeldende læreplaner. Oppgaven er bygget på semistrukturerte dybdeintervjuer av lærere ved videregående skoler i Norge og har en metodisk analytisk tilnærming som er grunnlagt i kritisk realisme. Oppgavens viktigste funn er at lærerne som studien tar utgangspunkt i anser deltagelse gjennom ulike kanaler for påvirkning for å være det viktigste aspektet ved undervisning om og for medborgerskap. Demokratiske verdier og et ønske om å gi elevene oppslutning om det samfunnet de eksisterer innenfor fremholdes også som en viktig del av lærernes undervisning om medborgerskap. Lærerne fremmer en individorientert forståelse av medborgerskap der alle skal kunne delta med utgangspunkt i sine interesser uavhengig av bakgrunn. Det fremkommer også at bruk av lokalmiljøet og eksempler som er relevante for elevenes hverdag anses som viktig. Resultatene viser også at tradisjonelle lærebøker ikke anvendes i undervisning om medborgerskap fordi disse ressursene ikke anses som oppdaterte og tidsaktuelle. Oppgavens resultater viser også at lærerne ønsker en tydeligere definisjon i læreplanen om hva medborgerskap innebærer og at enkelte lærere følgelig aldri har anvendt begrepet i sin undervisning.nob
dc.language.isonob
dc.subjectMedborgerskap
dc.titleMedborgerskap og samfunnsfaglæreren - En undersøkelse av hvilke implikasjoner lærerens forståelse av medborgerskap har for undervisning og verdier i samfunnsfagnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:01:09Z
dc.creator.authorJønsberg, Jonas Sveum
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66846
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64291/1/Master-Jonas-Sveum-J-nsberg.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata