dc.description.abstract | Denne studien undersøker modelltekstsamtaler om leserinnlegg på åttende trinn. Leserinnlegg er argumenterende tekster, og forskning har vist at ungdomsskoleelevers argumenterende skrivekompetanse er mangelfull. Det er imidlertid få studier som har undersøkt hvordan modelltekstsamtaler forankret i argumenterende tekster foregår i klasserommet. Formålet med modelltekstsamtaler er nettopp å gjøre de aktuelle tekstene mer forståelige for leseren. Masteroppgavens problemstilling er derfor: Hva kjennetegner seks norsklæreres modelltekstsamtaler om leserinnlegg på åttende trinn? Studien undersøker hva som kjennetegner leserinnleggene som brukes som modelltekster. I tillegg ser studien på hvordan lærerne retter oppmerksomhet mot de tekstlige aspektene ved modelltekstene. Undersøkelsen ser også på hvordan elevene kan få øye på ulike språktrekk, samt hvordan de kan inkludere dem i egne tekster og diskutere dem kritisk. Problemstillingen blir besvart gjennom videoobservasjonsanalyse som metode. Analysen viser at flertallet av lærerne bruker autentiske leserinnlegg i sin undervisning. Modelltekstene er publisert i Aftenpostens Si;D-spalte, og tematiserer hvordan det er å være ungdom i dag. Studien antyder at læringsverdien som ligger i modelltekstsamtalene er knyttet til de språklige trekkene, snarere enn innholdet, i modelltekstene. På den måten legitimerer leserinnleggene sin plass i norskfagets tekstkultur. Studien finner videre at lærerne fokuserer på et globalt nivå i teksten. Her retter de oppmerksomheten mot modelltekstens tittel, hoveddel, konklusjon, virkemidler og formål. Det er imidlertid når lærerne fokuserer på et lokalt tekstnivå at modelltekstsamtalen preges av et norskfaglig metaspråk. Studien peker på at dette er en praksis flere norsklærere kan implementere i sine modelltekstsamtaler. I modelltekstsamtalen belyser norsklærerne tre utfordrende aspekter ved argumenterende skriving. Disse er knyttet til elevenes engasjement, organiseringen av argumentene, samt hvordan de kan treffe den riktige språklige tonen i leserinnleggene. Dermed antyder studien at modelltekstsamtalene kan bidra til å gjøre tekstene mer tilgjengelige for elevene, men at en større andel av samtalen med fordel kan ha et slikt oppklarende fokus. | nob |