dc.date.accessioned | 2018-08-30T13:52:56Z | |
dc.date.available | 2018-08-30T13:52:56Z | |
dc.date.created | 2018-01-17T13:17:09Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Finstad, Jeanette Knut Magne, Kolstadbråten Hellesø, Ragnhild . Slik vurderer helsepersonell egen kompetanse etter traumekurs. Sykepleien Forskning. 2017, 12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/63991 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Kurs i traumesykepleie (KITS) er et grunnkurs i traumesykepleie som ble innført i Helse Sør-Øst i 2011.
Hensikt: Hensikten med studien var å kartlegge om kursdeltakerne følte de ble bedre til å motta og behandle traumepasienter etter KITS. Det finnes lite nordisk forskning på sykepleieres opplevde kompetanse etter traumekurs.
Metode: Studien har et prospektivt surveydesign med bruk av pretest–posttest på en gruppe. Vi utførte datainnsamlingen med elektronisk spørreskjema. Det inneholdt totalt 23 spørsmål fordelt på tre kompetanseområder: medisinsk kompetanse, samarbeidskompetanse og valg- og improvisasjonskompetanse.
Resultater: Studien viser at kursdeltakerne rapporterte at KITS fører til bedre kompetanse for de tre kompetanseområdene. Kjønn, alder, delaktighet i traumeteam og antall år med videreutdanning har ingen innvirkning på resultatene. Kursdeltakere som ikke har deltatt på traumekurs tidligere, bedrer kompetansen sin i omtrent en fjerdedel av spørsmålene innen medisinsk kompetanse, sammenliknet med dem som har deltatt på traumekurs tidligere.
Konklusjon: KITS bør fortsatt være et satsingsområde for helsepersonell ved akuttsykehus med traumefunksjon, både for ressurspersoner i traumeteamet og for andre profesjoner som er delaktige i å behandle og rehabilitere traumepasienter. | en_US |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Norsk Sykepleierforbund | |
dc.title | Slik vurderer helsepersonell egen kompetanse etter traumekurs | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Finstad, Jeanette | |
dc.creator.author | Knut Magne, Kolstadbråten | |
dc.creator.author | Hellesø, Ragnhild | |
cristin.unitcode | 185,52,12,0 | |
cristin.unitname | Avdeling for sykepleievitenskap | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1545294 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Sykepleien Forskning&rft.volume=12&rft.spage=&rft.date=2017 | |
dc.identifier.jtitle | Sykepleien Forskning | |
dc.identifier.volume | 12 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/ 10.4220/Sykepleienf.2017.64387 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-66531 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/63991/1/Slik%2Bvurderer%2Bhelsepersonell%2Begen%2Bkompetanse%2Better%2Btraumekurs.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |