Hide metadata

dc.date.accessioned2018-08-30T13:52:56Z
dc.date.available2018-08-30T13:52:56Z
dc.date.created2018-01-17T13:17:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationFinstad, Jeanette Knut Magne, Kolstadbråten Hellesø, Ragnhild . Slik vurderer helsepersonell egen kompetanse etter traumekurs. Sykepleien Forskning. 2017, 12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/63991
dc.description.abstractBakgrunn: Kurs i traumesykepleie (KITS) er et grunnkurs i traumesykepleie som ble innført i Helse Sør-Øst i 2011. Hensikt: Hensikten med studien var å kartlegge om kursdeltakerne følte de ble bedre til å motta og behandle traumepasienter etter KITS. Det finnes lite nordisk forskning på sykepleieres opplevde kompetanse etter traumekurs. Metode: Studien har et prospektivt surveydesign med bruk av pretest–posttest på en gruppe. Vi utførte datainnsamlingen med elektronisk spørreskjema. Det inneholdt totalt 23 spørsmål fordelt på tre kompetanseområder: medisinsk kompetanse, samarbeidskompetanse og valg- og improvisasjonskompetanse. Resultater: Studien viser at kursdeltakerne rapporterte at KITS fører til bedre kompetanse for de tre kompetanseområdene. Kjønn, alder, delaktighet i traumeteam og antall år med videreutdanning har ingen innvirkning på resultatene. Kursdeltakere som ikke har deltatt på traumekurs tidligere, bedrer kompetansen sin i omtrent en fjerdedel av spørsmålene innen medisinsk kompetanse, sammenliknet med dem som har deltatt på traumekurs tidligere. Konklusjon: KITS bør fortsatt være et satsingsområde for helsepersonell ved akuttsykehus med traumefunksjon, både for ressurspersoner i traumeteamet og for andre profesjoner som er delaktige i å behandle og rehabilitere traumepasienter.en_US
dc.languageNB
dc.publisherNorsk Sykepleierforbund
dc.titleSlik vurderer helsepersonell egen kompetanse etter traumekursen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorFinstad, Jeanette
dc.creator.authorKnut Magne, Kolstadbråten
dc.creator.authorHellesø, Ragnhild
cristin.unitcode185,52,12,0
cristin.unitnameAvdeling for sykepleievitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1545294
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Sykepleien Forskning&rft.volume=12&rft.spage=&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleSykepleien Forskning
dc.identifier.volume12
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/ 10.4220/Sykepleienf.2017.64387
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66531
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1890-2936
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/63991/1/Slik%2Bvurderer%2Bhelsepersonell%2Begen%2Bkompetanse%2Better%2Btraumekurs.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata