Abstract
Bakgrunn: Personer som har pedofili (PWP), men som ikke ønsker å begå seksuelle overgrep mot barn, har blitt en mer anerkjent gruppe. Likevel blir denne gruppen utsatt for stigmatisering og fordommer fra samfunnet, inkludert fagfolk, som kan hindre dem i å søke hjelp og derigjennom øker sjansen for å begå overgrep mot barn. For å sikre at forebyggingsprogram blir opprettet og implementert på en vellykket måte er det avgjørende at fagpersoner inntar en profesjonelt støttende og fordomsfri holdning. Mål: Det første målet var å undersøke om det var forskjeller i holdninger mellom psykologi- og politistudenter til PWP. Det andre målet var å undersøke om kjennskap til gjerningsmannen var knyttet til mer positive holdninger til PWP. Det tredje målet var å undersøke om psykologistudenter som var familiære med gjerningsmannen var mer motiverte til a tilby terapi til PWP. Metode: Studien er et selvstendig forskningsprosjekt. Det ble brukt en mixed-method tilnærming. Data ble samlet inn ved bruk av et nettbasert, anonymisert spørreskjema, egnet til å samle både kvantitative og kvalitative data. Deltakere var 122 psykologi studenter og 96 politi studenter i Norge. The Stigma Inventory, the Therapy Motivation Scale, i tillegg til en kasusvignett, ble brukt til å måle holdninger. Resultater: Resultater indikerte at politistudenter hadde mer negative holdninger til PWP sammenlignet med psykologistudenter. Nærmere kjennskap til overgriper var generelt mer knyttet til negative holdninger overfor personer med pedofili. Hos psykologistudenter med en nærmere kjennskap til overgriper var det i tillegg knyttet en motivasjon til å tilby terapi til denne gruppen. Motivasjon var sterkere hvis ikke det hadde skjedd noen forbrytelse. Nesten alle deltakere hadde stort behov for å markere sosial avstand fra personer med pedofili, men resultatene antydet at økt kunnskap om gjerningsmenn kunne redusere negative holdninger, som for eksempel sinne. Konklusjon: Dette er den første studien som vurderer holdninger til personer med pedofili blant psykologi- og politistudenter i Norge. Stigmatisering fra fagpersoner overfor personer med pedofili, spesielt i form av sosial avstand, kan være problematisk. I tillegg hadde både psykologi- og politistudenter fått begrenset opplæring i arbeid med både ofre og overgripere, noe som viser et klart behov for bedret kunnskaps- og kompetanseutvikling i utdanningene.