Hide metadata

dc.contributor.authorLippert, Nina Høstmark Løve
dc.date.accessioned2018-08-21T22:00:50Z
dc.date.available2018-08-21T22:00:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationLippert, Nina Høstmark Løve. Konsekvenser av resultatenhetsorganisering i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelse.. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/63344
dc.description.abstractI denne masteroppgaven retter jeg fokus mot konsekvenser av resultatenhetsorganisering for barnehageledelse. Resultatenhetsorganisering har gjort seg gjeldende i barnehagesektoren i senere tid, flere enkeltstående barnehager har slått seg sammen til større enheter, dette fører blant annet til nye lederstillinger og arbeidsdeling. Hensikten med studien er å forstå hvordan pedagogiske ledere, som bindeledd mellom ledelsen og de ansatte, opplever endret ledelsesstruktur. For å belyse problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i teori knyttet til ledelsesfunksjoner, roller og relasjoner i barnehagen. Jeg har foretatt en casestudie hvor jeg intervjuet fire pedagogiske ledere, dette danner grunnlaget for mitt datamateriale. Funnene viser at den administrative ledelsesfunksjonen oppleves som mest tidkrevende, de pedagogiske lederne har fått mye mer administrative oppgaver knyttet til sine stillinger også, konsekvensen av dette er at det går på bekostning av det pedagogiske arbeidet med barna. Videre viser funnene at resultatenhetsorganisering kan føre til rolleuklarhet, ingen av informantene visste konkret hva enhetsleder eller fagleders rolle var. Videre var det blant annet ingen tydelig arbeidsfordeling og utførelse av faglederstillingen varierte avhengig av hvem som hadde rollen. Gjennomgående funn var videre at enhetsleder hovedsakelig var på kontoret eller utenfor barnehagen, faglederstillingen var som oftest fordelt mellom flere barnehager, dette medførte at mangel på nærvær, synlig og tilstedeværende ledelse ble trukket frem av alle informantene. Konsekvensen av dette var at de ansatte opplever i stor grad å bli overlatt til seg selv. Informantene synes alle at dette fungerte greit fordi de selv hadde lang erfaring, var selvgående og trygge i rollen, men de var tydelige på at dette ville være en utfordring for nyutdannede. Oppgaven har begrenset omfang og er dermed ikke representative for alle pedagogiske ledere. Likevel vil jeg si at resultatene peker på tydelige utfordringer barnehagesektoren står ovenfor etter resultatenhetsorganiseringen. Det er viktig å ta tak i utfordringen og ta stilling til om hvorvidt det er en egnet ledelsesstruktur i barnehagesektoren på sikt.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKonsekvenser av resultatenhetsorganisering i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelse.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-08-21T22:00:50Z
dc.creator.authorLippert, Nina Høstmark Løve
dc.identifier.urnURN:NBN:no-65837
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/63344/1/Nina-Lippert-masteroppgave-utdanningsledelse-2018-final.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata