Abstract
Ifølge Språkrådet skal alle tekster fra det offentlige være skrevet i et korrekt, klart og brukertilpasset språk. Videre skal mottakerne av teksten kunne finne det de trenger, forstå det de finner, og kunne bruke det de finner, til å gjøre det de skal. Læreplanen i norsk er et eksempel på en slik offentlig tekst, og denne skal – dersom klarspråkkriteriet er oppfylt – være tilpasset både lærere, skoleledere, elever, foresatte og andre samfunnsborgere – samtidig. I tillegg skal teksten ta hensyn til forskjellige sjangerkonvensjoner; blant annet er læreplanen en forskrift av loven, og den må derfor være skrevet i et presist og kortfattet språk. Men er det mulig å formulere en slik tekst? I denne klarspråkstudien blir klarspråkkriteriet om et brukertilpasset språk tatt på alvor. Gjennom flere typer tekstanalyser gjør vi oss kjent med ulike sider av læreplanen i norsk etter 10. årstrinn. Resultatene fra analysene utnyttes i første omgang til å diskutere læreplanens kommunikasjon med leserne, og dernest til å avdekke hvilke modellesere som konstrueres i teksten. Til slutt besvares prosjektets problemstilling: «I hvilken grad oppfyller læreplanen i norsk etter 10. årstrinn Språkrådets klarspråkkriterium om et brukertilpasset språk?». Som et supplement til tekstanalysene, bygger prosjektet på to intervjuer, med Christian B. Bjerke og Jonas Bakken. Begge intervjuobjektene er aktive i den pågående fagfornyelsen av Kunnskapsløftet, som skal ferdigstilles inn mot 2020. Bjerke sitter som leder for kjerneelementgruppen i norsk, og Bakken er representant fra universitetsnivå i den samme gruppen. Gjennom intervjuene sikrer vi oss førstehånds informasjon om læreplanarbeid, og vi får ta del i faglige diskusjoner med personer som har god kjennskap til prosjektets problemstilling. Resultatene fra prosjektet viser at læreplanen i norsk i noen grad kan regnes som en brukertilpasset tekst. Hovedutfordringene dreier seg blant annet om at forfatterkonstruksjonen er kompleks, at lesergruppen er (for) stor og heterogen, og at selve læreplanteksten tilbyr leseren (for) lite hjelp i tolkningsprosessen, i tillegg til at den inneholder flere utfordrende begreper og en stedvis flertydig og utfordrende tekststruktur.