Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er film og sanselighet. I mitt prosjekt arbeider jeg med to fenomenologiske tilnærminger til 'Louder Than Bombs' (2015), en film av den norske regissøren Joachim Trier. Med utgangspunkt i henholdsvis Roland Barthes’ ([1980] 2001) fototeori og Jennifer M. Barkers (2009) filmteori undersøker jeg ulike aspekter og opplevelser av filmen. Min opplevelse av første møte med 'Louder Than Bombs' gjorde meg nysgjerrig på hvordan film uttrykker sanselighet siden filmen påvirket meg affektivt og kroppslig. Analysen fokuserer på medieerfaringer og undersøker filmmediets taktile kvaliteter. Formålet er å bidra til et større fokus på en sanselig filmopplevelse.
The theme for this master’s thesis are cinema and the senses. The methods I employ are Roland Barthes’ ([1980] 2011) photo theory and Jennifer M. Barker’s (2009) film theory, two phenomenological approaches focusing on experience. My object for research is the film 'Louder Than Bombs' (2015) by the Norwegian director Joachim Trier. My experience upon first viewing 'Louder Than Bombs' made me curious about the relationship between cinema and the senses based on the affective and bodily experiences I received from it. My analysis focus on media experiences and investigates film as a tactile medium. The purpose is to contribute to a greater focus on a sensuous connection between film and viewer.