Hide metadata

dc.contributor.authorPytte, Morten
dc.date.accessioned2018-08-11T22:00:11Z
dc.date.available2019-04-28T22:45:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationPytte, Morten. Styremedlemmenes vurdering av egen kunnskap om kvalitet og prioritering av kvalitet i styrearbeidet. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/62860
dc.description.abstractSammenliknet med andre europeiske land har nordmenn god helse som gjenspeiles i høy forventet levealder. Til tross for gode resultater innenfor enkelte områder er det fortsatt stor risiko for svikt i helse- og omsorgstjenestene som kan ha store konsekvenser for pasienter, pårørende og ansatte. Kvalitet og pasientsikkerhet står høyt på den politiske agendaen og kommer til uttrykk gjennom flere stortingsmeldinger som retter oppmerksomheten mot innholdet i helsetjenestene. Som helseforetakets øverste ledelse har styret ved helseforetakene et overordnet ansvar for at virksomhetene oppnår målene som myndighetene setter. Styrets kunnskap om kvalitet og prioritering av kvalitet og pasientsikkerhet i styrearbeidet er viktig for at helseforetakene skal lykkes med å bedre kvaliteten i tjenestene. Styremedlemmene ved landets 21 kliniske helseforetak og tre private virksomheter ble invitert til å delta i en nettbasert spørreundersøkelse hvis hensikt var å kartlegge styremedlemmenes vurdering av egen kunnskap om kvalitet og i hvilken grad kvalitet og pasientsikkerhet ble prioritert i styrearbeidet. 101 styremedlemmer (52%) besvarte spørreundersøkelsen. Undersøkelsen viste at flertallet av styremedlemmene vurderte egen kunnskap som høy eller svært høy innen alle dimensjonene av kvalitet (mellom 66% og 72%). De ulike dimensjonene av kvalitet var i varierende grad tema i styremøtene der ressursutnyttelse og trygge og sikre tjenester i størst grad var tema. Flertallet av styremedlemmene (67%) erfarte at kvalitet og pasientsikkerhet var fast punkt på agendaen i styremøtene i stor eller svært stor grad. 39% av styremedlemmene erfarte at konkrete uønskede hendelser som hadde ledet til pasientskader ble diskutert i styremøtene. Tilsvarende svarte 19% at pasienter eller pårørende i stor eller svært stor grad hadde blitt invitert til styremøtet eller styreseminar for å fortelle om opplevelser i møtet med helsetjenestene. Henholdsvis 24% og 16% av styremedlemmene fikk i stor eller svært stor grad opplæring i forbedringsarbeid eller hadde deltatt på kvalitet- og pasientsikkerhetskonferanser. Styremedlemmenes yrkesbakgrunn og rolle i styret påvirket vurderingen av egen kunnskap og prioritering av kvalitet i styrearbeidet. I denne undersøkelsen vurderte styremedlemmene egen kunnskap om kvalitet som høy og kvalitet var i stor grad tema og fast punkt på agendaen i styremøtene. Konkrete uønskede hendelser var i noen grad tema i styremøtene, men pasienter eller pårørende fikk i liten grad fortelle om sine opplevelser med uønskede hendelser til styret.nob
dc.language.isonob
dc.subjecthelseforetak
dc.subjectstyret
dc.subjectspørreundersøkelse
dc.subjectpasientsikkerhet
dc.subjectkvalitet
dc.subjectkvantitativ
dc.titleStyremedlemmenes vurdering av egen kunnskap om kvalitet og prioritering av kvalitet i styrearbeidetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-08-11T22:00:11Z
dc.creator.authorPytte, Morten
dc.identifier.urnURN:NBN:no-65430
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/62860/5/Masteroppgave-v5.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata