Hide metadata

dc.contributor.authorFredin, Per Øyvind
dc.date.accessioned2018-08-08T22:00:26Z
dc.date.available2018-08-08T22:00:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFredin, Per Øyvind. Kirkemusikkutdanning og motivasjon. Kirkemusikkstudenters motivasjon knyttet til valg av kirkemusikkutdanning i Norge i perioden 2001 til 2017.. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/62774
dc.description.abstractTema for oppgaven er søkeres motivasjon knyttet til valg av kirkemusikkutdanning i Norge, men også hva som kan demotivere mulige søkere bort fra en kirkemusikkutdanning. Siden kirkemusikkutdanninger i Norge i den aktuelle perioden har slitt med rekruttering, aktualiserer det valg av tema. Et utvalg av den smale gruppen, hvor maks 250 studenter fullførte og/eller studerte denne utdanningen mellom 2001 og 2017, har delt erfaringer og kunnskaper om hva som motiverte dem til å velge denne utdanningen. Før teorigrunnlaget blir presentert i oppgaven, innleder den med noen historiske linjer for å plassere kirkemusikkutdanningen i Norges historie. Det største trossamfunnet i Norge, Den norske kirke, bygger på en luthersk tradisjon. Reformasjonen utgjør derfor en del av den historiske delen i oppgaven. Historien gjør et hopp frem til nyere tid frem til tiden hvor oppgaven har sitt hovedfokus. Teorigrunnlaget for oppgaven er en syntese av relevante motivasjonsteorier. Oppgaven fokuserer på i hvilken grad studenter har fått støtte fra andre, og motiver studenter har hatt for å søke kirkemusikkutdanning sett i lys av kontekst. Det er benyttet to metoder i datainnsamlingen; en kvalitativ og kvantitativ metode hadde til hensikt å innhente materiale, som analyseres og drøftes for å svare på problemstillingene. Kirkemusikkstudenters egne motiv og holdninger fortalt i gruppeintervju utgjør den kvalitative delen. I tillegg har respondenter som er- og har vært tilknyttet kirkemusikkutdanning i Norge besvart en internettundersøkelse. Dette utgjør den kvantitative delen. Datamaterialet blir sett i lys av motivasjonsteori, musikkpsykologi, religionssosiologi og medieoppslag om kirkemusikk. Søkere som vil studere kirkemusikk har behov for gode lærere som støtter dem, selv om de også kjennetegnes ved en grad av indre motivasjon med tanke på instrument og utøvelse. Det antydes at denne interessen er et hovedmotiv for å studere kirkemusikk. Kirkemusikkstudenter må ikke nødvendigvis bli motivert av kristen tro for å studere sitt fag. Det var en delt holdning blant respondentene med tanke på om religiøs tro motiverte dem til å søke kirkemusikk. 60 % anså seg som motivert av tro, og 40 % anså seg som ikke motivert av tro for å søke kirkemusikkstudiumnob
dc.language.isonob
dc.subjectkirkemusikk
dc.subjectmotivasjon
dc.titleKirkemusikkutdanning og motivasjon. Kirkemusikkstudenters motivasjon knyttet til valg av kirkemusikkutdanning i Norge i perioden 2001 til 2017.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-08-08T22:00:26Z
dc.creator.authorFredin, Per Øyvind
dc.identifier.urnURN:NBN:no-65346
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/62774/17/Fredin_masteroppgaven.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata