dc.date.accessioned | 2018-07-10T09:22:04Z | |
dc.date.available | 2018-07-10T09:22:04Z | |
dc.date.created | 2016-09-28T15:47:47Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Tønnessen, Siri Lillemoen, Lillian Gjerberg, Elisabeth . Refleksjonsgrupper i etikk: "Pusterom" eller læringsarena?. Etikk i praksis. 2016, 10(1), 75-90 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/62189 | |
dc.description.abstract | Siden 2007 har HOD og KS satset store ressurser på prosjektet «Samarbeid om etisk kompetanseheving» i kommunale helse- og omsorgstjenester. Hensikten med prosjektet har vært å heve de ansattes etiske kompetanse, og ett av de iverksatte tiltakene har vært å etablere refleksjonsgrupper i etikk. Denne artikkelen er basert på en evaluering av arbeidet i refleksjonsgruppene med fokus på hvordan etikkveilederen, også kalt fasilitator, beskriver arbeidet i gruppene. Hensikten med studien var å utvikle kunnskap om hvordan arbeidet med etikk-refleksjon foregår, samt å diskutere om måten det arbeides på kan forventes å bidra til etisk kompetanseheving blant gruppemedlemmene. Vinteren 2012 gjennomførte vi fokusgruppeintervju i åtte kommuner med ansatte fra ulike deler av den kommunale helse- og omsorgstjenesten, ett intervju i hver kommune, til sammen 33 personer. Data ble analysert og fortolket i tråd med hermeneutisk metode. Resultatene viser at de i refleksjonsgruppene diskuterer alt fra verdier, begreper, fiktive case, dilemmaer til vanskelig situasjoner fra egen praksis. Refleksjonsmetodene varierer i spennet fra fri diskusjon til en strukturert samtale. Fasiltatorenes helsefaglige grunnutdanning og kunnskap om etikk og refleksjon ser ut til å være avgjørende faktorer for om refleksjonsgrupper i etikk mest fungerer som et pusterom, eller blir en læringsarena for etisk kompetanseheving. Resultatene diskuteres i lys av lærings- og refleksjonsteori. | en_US |
dc.language | NO | |
dc.publisher | Tapir Akademisk Forlag | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Refleksjonsgrupper i etikk: "Pusterom" eller læringsarena? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Tønnessen, Siri | |
dc.creator.author | Lillemoen, Lillian | |
dc.creator.author | Gjerberg, Elisabeth | |
cristin.unitcode | 185,52,13,0 | |
cristin.unitname | Senter for medisinsk etikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1387102 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Etikk i praksis&rft.volume=10&rft.spage=75&rft.date=2016 | |
dc.identifier.jtitle | Etikk i praksis | |
dc.identifier.volume | 10 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.startpage | 75 | |
dc.identifier.endpage | 90 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.5324/eip.v10i1.1844 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-64778 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 1890-3991 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/62189/1/16T%25C3%25B8nnesen1387102.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |