Abstract
Denne masteroppgaven i malerikonservering omhandler undersøkelser og konservering av et privateid offiserportrett. Maleriet som er malt av en ukjent kunstner portretterer Hieronymus Johann Schultze (1717-1803). Maleriet ankom Konserveringsstudiet med omfattende farge- og lerretsskader. Maleriet hadde ved en tidligere anledning blitt impregnert med en voks/harpiksbasert impregnering. Fra 1800-tallet var det vanlig å impregnere malerier for å konsolidere fargene og stabilisere maleristrukturen, men det ble med tiden kjent at denne praksisen kunne ytterligere destabilisere maleriet, hvilket er tilfellet med Schultze. Fokuset for denne oppgaven ble derfor ilagt stabiliseringen av maleriet, noe som innebar fjerningen av impregneringsmateriale, gulnet ferniss, retusjer, overmalinger, samt akkumulerte skittsammensetninger. Fargeskader ble konsolidert med ParaloidTM B-72, og lerretet ble planert på lavtrykksbord, samt kantdublert. Fjerningen av sekundære materialer var nødvendig for å gjenopprette normale størrelsesdimensjoner i det deformerte lerretet, og for økt fargeklarhet. Lerretsbaksiden ble renset på et lavtrykksbord for å fjerne impregnering som misfarget lerretet. På lerretsbaksiden er det påmalt en biografisk tekst om den portretterte, denne teksten var utydelig grunnet misfarging i både skrift og lerret. Rensingen av sekundære materialer har frigjort maleriet for betraktelige mengder nedbrytningsprodukter, og maleriets fargetonalitet har blitt betraktelig sterkere i lyse fargepartier. Maleritilstand og materialsammensetninger ble undersøkt med vanlige belysningsmetoder og bruk av stereomikroskop. Anvendte analysemetoder innbefattet bruken av ikke-invaderende teknikker som: røntgen-radiografi, infrarød bestråling, ultrafiolett radiering, polynom teksturkartlegging, portabelt røntgenfluorescens spektrometri, pH-meter og bruken av Artist CamTM. Invaderende metoder ble anvendt når informasjonsutbyttet ikke var tilstrekkelig med de ikke-invaderende metodene, hvilket omfattet bruken av metoder som: Tverrsnittanalyse, SEM-EDS, FTIR, og fiberidentifikasjon med PLM.
This master‘s thesis in paintings conservation involves an examination and conservation treatment of a wax/resin impregnated portrait of Hieronymus Johann Schultze (1717-1803). The painting‘s colors were severely damaged, and the canvas was heavily distorted due to moist damage and its wax/resinous content. An old practice which involved the impregnation of paintings with wax/resinous mixtures was common in the early 19th century, but eventually paintings conservators came to understand the de-stabilizing effects lining-glues had on paintings. These effects included changes in the visual appearance of the oil-bound pigments due to discoloration, along with several other deteriorative effects caused by the decomposed materials of the lining-material. The removal of the wax/resinous material which covered the entire paint structure became a top priority, along with the removal of aged varnish, retouches, and accumulated dirt particles. Colors were consolidated and the canvas was stretched on a low-pressure vacuum hot table, the canvas was also strip-lined to ensure greater stability in order to repair and extend its tacking-margins. The thermoplastic wax/resinous lining-material stiffened at roomtemperature, and caused the deformations of the canvas to lock in place. The wax/resinous material was highly thermoplastic, which allowed manipulation of the material at low temperatures during the treatment. The reverse side of the canvas is covered in biographical scriptures about the portrayed, both the scripture and canvas was heavily discolored. Cleaning treatments ensured improved readability of the scripture and enhanced elasticity of the canvas. The painting‘s condition and material composition were initially investigated with ordinary lighting techniques combined with the use of a stereomicroscope. Preliminarily, the painting was investigated with the use of non-invasive methods, such as x-ray radiography, infrared irradiation, infrared false color imaging, ultraviolet irradiation, reflectance transformation imaging (RTI), portable x-ray spectrometry, pH-meter, and the use of an Artist CamTM. Invasive methods require a sample of the painting; such methods were used when the information potential of the non-invasive methods was limited. The invasive methods which were applied include: Cross-section analysis of paint, SEM-EDS, FTIR, and fibre identification with PLM.