Hide metadata

dc.contributor.authorBergstøl, Yngvild Tønnessen
dc.date.accessioned2018-04-24T22:00:02Z
dc.date.available2018-04-24T22:00:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBergstøl, Yngvild Tønnessen. Elevers syn på en tverrfaglig og gruppebasert tilnærming til læring i samfunnsfag. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/61598
dc.description.abstractI denne avhandlingen har elevenes stemmer knyttet til læring i samfunnsfag stått i fokus. Oppgaven er inspirert av dokumentet Fremtidens Skole (NOU, 2015). Her presenteres interessante begreper som dybdelæring, holistisk kunnskap og tverrfaglighet, som denne oppgaven har fokusert på. Problemstillingen i teksten er formulert som ”Hva trekker elever frem som styrker og svakheter ved en tverrfaglig og gruppebasert tilnærming til læring i samfunnsfag? Samtidig ønsker jeg også å knytte oppgaven tettere til fremtidens skole og utviklingen av kompetanser for det 21. århundre. Jeg formulerte derfor følgende underspørsmål: På hvilken måte støtter en tverrfaglig og gruppebasert tilnærming til læring opp om formålet med samfunnsfagundervisningen i skolen og kompetanser for det 21. århundre? Gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervjuer har jeg intervjuet tidligere elever på Ringstabekk skole i Bærum kommune. Skolen beskriver seg som preget av en progressiv ideologi. Analysen finner positive funn knyttet til de progressive prinsippene Ringstabekk skole organiseres etter. I møte med videregående skole føler elevene fra Ringstabekk seg forberedt, men trekker likevel frem at videregående skole oppleves som nokså annerledes fra ungdomsskolen. Elevene trekker frem at deres videregående skoler er mer tradisjonelle i form av tavleundervisning, prøveplaner og mer aktiv bruk av læreboka. Elevene får derfor ikke bruk for alle ferdigheter de har tilegnet seg i løpet av ungdomsskolen, da videregående skole vektlegger en annen type kompetanse. Elevene mener de progressive prinsippene ungdomsskolen har tatt i bruk bidrar til utvikling av kompetanser som svarer til kompetanser for det 21. århundre. Samtidig påpeker elevene at det ikke er disse kompetansene de får bruk for på videregående, da vurderingsformene der etterspør mer generell allmennkunnskap. Jeg argumenterer avslutningsvis for å benytte seg av progressive prinsipper i undervisningen og vurderingssituasjonene også på videregående og i høyere utdanning. Elevene hevder det vil øke fokuset på utviklingen av kompetanser for det 21. århundre. Det er viktig at disse formene for kompetanser vektlegges i skolen dersom vi ønsker å forberede elevene for morgendagens skole og samfunn (Saavedra, 2012, Griffin og Care, 2015).nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleElevers syn på en tverrfaglig og gruppebasert tilnærming til læring i samfunnsfagnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-04-24T22:00:02Z
dc.creator.authorBergstøl, Yngvild Tønnessen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-64205
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/61598/8/Yngvild-Bergst-l--masteroppgave-v2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata