Hide metadata

dc.date.accessioned2018-04-17T12:22:50Z
dc.date.available2018-04-17T12:22:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/61544
dc.description.abstractI denne avhandlingen studeres unge pokerspilleres læringsprosesser, utfordringer med å kombinere spill og utdanning, samt stigma knyttet til poker. Tradisjonell pengespillforskning har gått fra en moralsk fordømmende retning til primært å kartlegge spilleproblemer. Ingen av disse retningene er opptatt av det særegne ved poker eller åpne for å se ferdighetselementer eller ferdighetsutvikling i spillet. Nettpoker har åpnet for en rekke nye læringsartefakter (læringsverktøy) og mulighet til å studere informasjon som ikke var tilgjengelig tidligere. Det har bidratt til å gjøre spillerbasen bedre og mer homogen. Poker kan være svært tidkrevende. Siden den relative ferdigheten er av størst betydning blir det et «våpenkappløp» blant de beste. En pause fra poker kan gi konkurrentene et forsprang, og suksess i poker får derfor lett negative konsekvenser for utdanning. Pokerspillerne unngikk dialog med ikke-spillerne dersom de følte at deres kompetanse ikke ble anerkjent. For de som var lei av spillet vanskeliggjorde «hullet i CV-en» veien tilbake til utdanning eller annet arbeid. Mange av spillerne ønsket å unngå spill med problemspillere, men beskrev det som vanskelig å konfrontere fremmede.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.relation.haspartArtikkel 1: Talberg, N. (2017). Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer? Tidsskrift for ungdomsforskning, 17(1):24-50. Artikkelen er inludert i avhandlingen, samt tilgjengelig i DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-62248
dc.relation.haspartArtikkel 2: Talberg, N. (2017). Learning poker in different communities of practice - A qualitative analysis of poker players’ learning processes, and the norms in different learning communities. Journal of Gambling Issues, 2019, no 42. Artikkelen er inludert i avhandlingen, samt tilgjengelig her: https://doi.org/10.4309/jgi.2019.42.2
dc.relation.haspartArtikkel 3: Talberg, N. (2017). Can We Expect More Students Dropping Out of Education to Play Poker or Has Online Poker Become too Challenging? - A Qualitative Study of Young Poker Players Trying to Balance Education and Playing Poker. Journal of Gambling Issues, 2017, 37. Artikkelen er inludert i avhandlingen, samt tilgjengelig i DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-62233
dc.relation.haspartArtikkel 4: Talberg, N. - “Don’t talk to them, they will not understand”. How do young poker players reflect on criticism from non-players and how do they relate to poker players with gambling problems? Journal of Gambling Issues, 2018, 39: 258-291. DOI: 10.4309/jgi.2018.39.10. Artikkelen er inkludert i avhandlingen, og tilgjengelig i DUO: http://hdl.handle.net/10852/65032
dc.relation.urihttp://urn.nb.no/URN:NBN:no-62248
dc.relation.urihttp://urn.nb.no/URN:NBN:no-62233
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10852/65032
dc.relation.urihttps://doi.org/10.4309/jgi.2019.42.2
dc.titleUnge pokerspillere. Læringsprosesser mellom utdanning og stigmatiseringen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorTalberg, Niri
dc.identifier.urnURN:NBN:no-64145
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/61544/4/PhD--Niri-Talberg--2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata