Hide metadata

dc.date.accessioned2018-04-16T12:18:23Z
dc.date.available2018-04-16T12:18:23Z
dc.date.created2017-06-15T14:09:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHovdenak, Sylvi Stenersen Wiese, Eline F. . Fronesis: veien til profesjonell lærerutdanning?. UNIPED. 2017(2), 170-184
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/61531
dc.description.abstractI artikkelen diskuteres hva som kjennetegner en profesjonell lærerutdanning. I internasjonal forskning om profesjonsutdanning, er forholdet mellom de tre aristoteliske kunnskapsformene episteme, techne og fronesis satt på dagsordenen og blir diskutert og problematisert. Artikkelens teoretiske utgangspunkt fokuserer integrasjonen mellom disse tre kunnskapsformene der fronesis, forstått som praktisk klokskap, blir viet særlig oppmerksomhet. Når denne kunnskapsformen nå blir fokusert i internasjonal forskning, er det fordi den er sett på som et motsvar til en økende instrumentell rasjonalitet som synes å innta en stadig sterkere posisjon i ulike profesjonsutdanninger. Den teoretiske dimensjonen i artikkelen blir drøftet og sammenlignet med et empirisk materiale som viser hvilke kunnskapsformer som blir vurdert som særlig viktige blant lærerstudenter i deres utvikling av profesjonalitet. I artikkelen diskuteres også hvordan fronesis kan komme til uttrykk og integreres på ulike læringsarenaer. Her drøftes forholdet mellom auditoriet som læringsarena og fronesis som kunnskapsform, likeså fokuseres seminaret som læringsarena for utvikling av fronesis. Den tredje læringsarenaen som vies oppmerksomhet, er skolen som praksisfelt. Også her drøftes hvordan fronesis kan ivaretas og videreutvikles i en profesjonell lærerutdanning. Avslutningsvis er spørsmålet hvordan fremtidens lærerutdanning i større grad skal kunne fremme en fronesisk kunnskapsform og kommunisere betydningen av den til lærerstudenter og fremtidens lærere.en_US
dc.languageNO
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleFronesis: veien til profesjonell lærerutdanning?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorHovdenak, Sylvi Stenersen
dc.creator.authorWiese, Eline F.
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1476419
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=&rft.spage=170&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleUNIPED
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage170
dc.identifier.endpage184
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/ISSN.1893-8981-2017-02-06
dc.identifier.urnURN:NBN:no-64132
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1893-8981
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/61531/1/fronesis_veien_til_profesjonell_laererutdanning.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International