dc.date.accessioned | 2018-04-03T12:21:16Z | |
dc.date.available | 2018-04-03T12:21:16Z | |
dc.date.created | 2016-02-18T16:26:18Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Bekkedal, Tarjei . Suverenitet og samarbeid. Grunnlovens skranker for delegasjon av statsmakt.. Kritisk juss. 2016, 42(1), 3-37 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/61382 | |
dc.description.abstract | Effektivt internasjonalt samarbeid kan fordre at Norge overfører lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet til internasjonale organer – for eksempel til internasjonale handelsdomstoler eller til EUs forvaltningsbyråer. I sin praksis antar Justisdepartementets lovavdeling at grunnloven forutsetter at myndighet med direkte virkning i Norge skal utøves av norske organer. Artikkelen hevder at en slik tilnærming er for restriktiv. Stortinget kan delegere myndighet gjennom alminnelig lovvedtak, jf. grunnloven § 75. Det som må begrunnes, er ikke adgangen til å fatte slikt lovvedtak, men eventuelle begrensninger. Artikkelen analyserer de relevante skrankene – selvstendighetskravet i grunnloven § 1, medlemskapsprinsippet i grunnloven § 115 og grunnlovens respektive bestemmelser om lovgivende, utøvende og dømmende myndighet. Analysen viser at handlingsrommet for myndighetsoverføring er større enn antatt i dagens praksis. | en_US |
dc.language | NO | |
dc.publisher | Rettspolitisk forening | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.title | Suverenitet og samarbeid. Grunnlovens skranker for delegasjon av statsmakt. | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Bekkedal, Tarjei | |
cristin.unitcode | 185,12,4,0 | |
cristin.unitname | Nordisk institutt for sjørett | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1337599 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Kritisk juss&rft.volume=42&rft.spage=3&rft.date=2016 | |
dc.identifier.jtitle | Kritisk juss | |
dc.identifier.volume | 42 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.startpage | 3 | |
dc.identifier.endpage | 37 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.18261/issn.2387-4546-2016-01-02 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-63990 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 0804-7375 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/61382/4/suverenitet_og_samarbeid_-_grunnlovens_skranker_for_delegas.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
dc.relation.project | NFR/238017 | |