Hide metadata

dc.date.accessioned2018-03-15T09:42:54Z
dc.date.available2018-03-15T09:42:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/61005
dc.description.abstractElever og lærere bruker mye av skolehverdagen til å snakke om ulike temaer. Både elever og lærere innleder samtaleemner og utvikler dem videre, men når de snakker om fag, har de ulik rett til å styre samtalen, blant annet på bakgrunn av den kunnskapen de har om et emne. I sin doktoravhandling undersøker Marit Skarbø Solem hvordan elever og lærere forholder seg til sin egen og hverandres kunnskap når de snakker sammen. Solem undersøker hvordan elever og lærere forhandler om kunnskap i helklassesamtaler. Hun har næranalysert video fra 50 skoletimer i naturfag, norsk og samfunnsfag i videregående skole. Studien viser at elever og lærere orienterer seg mot hverandres kunnskap og forhandler om hva som skal gjelde som rett kunnskap, enten det gjelder genmodifisering eller tematikken i en roman. Mens elevene i stor grad er orientert mot læreren når de stiller spørsmål eller påstår noe, er lærerne orientert både mot den eleven som har ordet, men også mot resten av klassen. Analysene viser hvordan lærere styrer samtalene for å sikre at det elevene sier i klasserommet er faglig korrekt og relevant. Elevene på sin side, godtar ikke nødvendigvis at læreren korrigerer eller styrer samtalen, og dette fører til at det oppstår forhandlinger om hvordan kunnskap skal oppfattes. Funnene viser blant annet hvordan lærere hele tiden forholder seg til et dilemma i helklassesamtaler. Det å ta hensyn til enkeltelevens rett til å bli hørt og til å utvikle sine faglige resonnementer, kolliderer med hensynet til resten av klassen – som har rett på å få relevant og riktig fagkunnskap, og som også har rett til å bli hørt.
dc.language.isonoen_US
dc.relation.haspartArticle I: Marit Skarbø Solem (2016) Displaying knowledge through interrogatives in student-initiated sequences, Classroom Discourse, 7:1, 18-35. The paper is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.1080/19463014.2015.1095105
dc.relation.haspartArticle II: Solem, M.S. Negotiating knowledge claims – students’ assertions in classroom interaction. Discourse Studies 2016 vol 18(6), 737-757. The author version is included in the thesis. The published version is available at: https://doi.org/10.1177/1461445616668072
dc.relation.haspartArticle III: Marit Skarbø Solem & Karianne Skovholt (2017) Teacher Formulations in Classroom Interactions. Scandinavian Journal of Educational Research. The paper is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.1080/00313831.2017.1324904
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/19463014.2015.1095105
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1177/1461445616668072
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/00313831.2017.1324904
dc.titleHvem vet best? En samtaleanalytisk studie av elever og læreres kunnskapsforhandling i helklassesamtaleren_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorSolem, Marit Skarbø
dc.identifier.urnURN:NBN:no-63633
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/61005/1/MaritSolemAvhandling-2017.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata