Hide metadata

dc.contributor.authorBjerkeseth, John
dc.date.accessioned2018-03-10T22:28:34Z
dc.date.available2018-03-10T22:28:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBjerkeseth, John. Sosial tilbaketrekning i klasserommet - En litteraturgjennomgang med fokus på sjenerte elever. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/60861
dc.description.abstractSosial tilbaketrekning blir brukt for å beskrive tilfeller der elever trekker seg unna anledninger som gir mulighet for sosial interaksjon. Sjenerte elever er en sosialt tilbaketrukket gruppe som står i risiko for å utvikle både faglige og psykososiale vansker i skolesammenheng. Formålet med oppgaven er å undersøke hva forskningslitteraturen sier om sosial tilbaketrekning og sjenanse i klasserommet for å bringe mer kunnskap om hvilke utfordringer sjenerte elever står overfor og hvilke tiltak som kan være til hjelp for å ivareta deres psykososiale miljø. Problemstillingen er: ”Hva er konsekvensene av sosial tilbaketrekning og sjenanse i klasserommet, og hvordan kan man best ivareta sjenerte elevers rett til et godt psykososialt miljø?” En litteraturgjennomgang basert på teori og empirisk forskning har blitt gjennomført for å besvare problemstillingen. Data som er benyttet i studien består i hovedsak av kvantitativ forskning og longitudinelle studier supplert med noe kvalitativ forskning for å få et grundigere bilde av fenomenet. Funnene mine ble inndelt i fem kategorier som omhandler: - Hvorvidt man kan skille sjenanse fra andre tilbaketrekningsformer - Hva litteraturen sier om sjenanse og konsekvensene av denne tilbaketrekningsformen - Forholdet mellom sjenanse og sosial angst - Forventninger og holdninger fra lærere til sjenerte elever og hvilken påvirkning det kan ha på lærer-elev-relasjonen - Hvilke implikasjoner elevers kjønn og forventninger til kjønnsrollemønstre kan ha for sjenanse Hovedfunn i oppgaven tyder på at sjenanse er et vedvarende trekk som i enkelte tilfeller kan øke med tiden. Sjenanse kan knyttes til sosiale vansker som mobbing og avvisning fra jevnaldrende, sosial angst, samt svakere sosiale ferdigheter og skoleprestasjoner. Sjenanse viser seg i mange tilfeller å være biologisk betinget og sjenerte elevers samhandling med omgivelsene kan enten forsterke eller redusere negative konsekvenser av en sjenert atferd. Læreres antakelser og holdninger til sjenerte elever kan ha innvirkning på elevenes sosiale og faglige utvikling. I tillegg kan sjenanse ha forskjellige implikasjoner for gutter og jenter på grunn av ulike forventninger fra omgivelsene. De nevnte studiene indikerer at sjenerte elever ikke får oppfylt sin rett til et godt psykososialt miljø.nob
dc.language.isonob
dc.subjectjevnaldringsrelasjoner
dc.subjectkjønnsroller
dc.subjectSjenanse
dc.subjectkonsekvenser
dc.subjectsosial angst
dc.subjectpsykososialt miljø
dc.subjectsosial tilbaketrekning
dc.subjectforventninger
dc.subjectskoleprestasjoner
dc.titleSosial tilbaketrekning i klasserommet - En litteraturgjennomgang med fokus på sjenerte elevernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-03-10T22:28:34Z
dc.creator.authorBjerkeseth, John
dc.identifier.urnURN:NBN:no-63487
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/60861/1/Masteroppgave-JB.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata